Start bouw mijnenjager Liège in Roemenië
Woensdag 15 januari markeerde een symbolische mijlpaal voor de Belgische Marine en de stad Luik: de start van de bouw van de Liège, een mijnenbestrijdingsvaartuig, met een kielleggingsceremonie op de scheepswerf van Giurgiu in Roemenië. Dit evenement combineert maritieme traditie en moderniteit en eert de mannen en vrouwen die dit project tot stand zullen brengen.
De kiellegging is een ceremonie vol symboliek. Een munt met de beeltenis van de meterstad wordt aan de structuur van het schip gelast. “Deze traditie brengt geluk voor het schip en de bemanning. Ze brengt ook de band tussen de stad Luik en de Marine ter herinnering, een geschiedenis die we met trots voortzetten,” zei Willy Demeyer, burgemeester van Luik, bij de overhandiging van de munt door Divisieadmiraal Tanguy Botman, Commandant van de Belgische Marine.
Luik, in het verleden peterstad van de mijnenjager Georges Truffaut, haalt opnieuw deze traditie aan die haar gastvrijheid en avontuurlijke karakter benadrukt.
Een kans voor iedereen
Voor de burgemeester gaat de symboliek van de M943 Liège verder dan haar militaire rol. “De Luikse jongeren hebben een avontuurlijk karakter en een sterke identiteit. Ze zijn in staat te groeien en tegelijkertijd toch gehecht te blijven aan hun roots. Deze dynamiek vinden we ook terug bij de Marine en dit maakt het nog waardevoller,” benadrukt Willy Demeyer.
De Marine benadrukt voortdurend dat haar projecten kansen creëren voor zowel burgers als militairen, door het bevorderen van innovatie en culturele uitwisseling.
De reis van het schip
De ruwbouwfase vindt plaats in Roemenië. Na afronding van deze fase wordt het schip naar Concarneau in Frankrijk gesleept, waar Naval Group verantwoordelijk is voor de verdere afwerking.
De bouw van een schip begint met de zogenaamde ‘first steel cut’, waarbij de eerste staalplaten worden gesneden en samengevoegd om blokken te vormen. Vervolgens vindt de kiellegging plaats, een symbolisch moment waarbij een munt op de kiel wordt gelast om geluk te brengen. Dan start de constructie van het casco, waarin de romp – het omhulsel van het schip – wordt gebouwd.
De assemblage omvat 27 blokken, waaronder de boeg, brug, machinekamers, werkruimtes en accommodatie. Tijdens deze fase worden ook zware machines aan boord geïnstalleerd. Zodra de romp gereed is, gaat het schip te water en begint de afwerkingsfase (outfitting). Deze omvat de installatie van elektrische kabels, isolatie, pijpleidingen, verf en overige systemen.
Na de afwerking worden de Harbour Acceptance Trials (HAT) en Sea Acceptance Trials (SAT) uitgevoerd. Vervolgens vindt de integratie van de wapensystemen plaats in het Franse Lorient.
Deze gefaseerde aanpak maakt het mogelijk om strakke deadlines te halen voor de bouw van meerdere schepen, terwijl middelen efficiënt worden ingezet en geoptimaliseerd.
Een binationaal project
Het rMCM-programma is een binationaal project tussen België en Nederland, gericht op het vervangen van de mijnbestrijdingscapaciteit van beide marines.
Er zullen in totaal 12 schepen worden gebouwd, zes voor de Belgische en zes voor de Nederlandse Marine. Alle schepen zullen rond 2030 klaar en operationeel zijn.
Het programma werd in 2019 toegekend aan Belgium Naval & Robotics, een consortium bestaande uit Naval Group en Exail. Naast de schepen zullen er ongeveer honderd drones worden geproduceerd, die worden geïntegreerd in een toolbox en uitgerust op elk schip.
Frankrijk neemt ook deel aan het programma en zal hetzelfde moederschipmodel gebruiken voor zijn mijnenbestrijdingsvaartuig. Met dit schip versterkt de Belgische Marine haar capaciteiten, houdt ze haar tradities in ere en inspireert ze een nieuwe generatie.