Het luchtruim beheersen met beide voeten op de grond: aankomst van de Flight Sim F-35

De eerste onderdelen van de F-35-vliegsimulatoren zijn aangekomen op de luchtmachtbasis van Florennes. Binnen enkele maanden zullen vier simulatoren de piloten onder de beste omstandigheden kunnen opleiden. Er zijn ook vier simulatoren gepland voor Kleine Brogel over twee jaar.

 

“Het geavanceerde ontwerp van de simulatoren maakt het mogelijk om de werkelijke vliegomstandigheden nauwkeurig na te bootsen, inclusief complexe manoeuvres, noodprocedures en moderne gevechtsscenario’s,” licht een F-35-instructeur-piloot in Florennes toe.

 

“Met een cockpit die perfect overeenkomt met het origineel, simuleert het systeem storingen en operationele reacties op een uiterst realistische manier.”

 

Om in lijn te blijven met de operationele realiteit en de evolutie van technologieën worden de simulatoren regelmatig bijgewerkt om de nieuwste ontwikkelingen in het F-35-programma en de nieuwe gevechtsdoctrine te integreren.

 

Talrijke voordelen

 

De simulatoren zijn een essentiële hefboom voor de opleiding en de overgang naar de F-35. “Voordat ze de controle over een F-35 overnemen, brengen ervaren piloten ongeveer 10 uur door op de simulator. Voor jonge piloten is de opleiding langer, omdat ze direct overstappen van de tweezits F-16 naar de eenzits F-35,” vertelt de instructeur-piloot.

 

Ontworpen en geleverd door de bouwer van de F-35, bieden de simulatoren trainingsmogelijkheden die onmogelijk na te bootsen zijn tijdens echte vluchten boven Belgisch grondgebied. Extreem weer, geavanceerde gevechtsscenario’s of het beheer van complexe bedreigingen: alles kan worden gesimuleerd zonder de beperkingen van operationele vluchten.

 

Deze apparaten onderscheiden zich ook door hun flexibiliteit: sessies kunnen qua duur worden aangepast en op elk moment worden onderbroken voor een onmiddellijke debriefing, waardoor het leerproces wordt geoptimaliseerd. “In termen van kosten en logistiek vormen de simulatoren een groot voordeel,” benadrukt de instructeur. “Ze verminderen de noodzaak om vliegtuigen naar het buitenland te sturen voor bepaalde oefeningen en maken de echte toestellen vrij voor operationele missies.”

 

Verbeterde interoperabiliteit met bondgenoten

 

Uiteindelijk zullen de simulatoren op de twee Belgische bases met elkaar verbonden worden, waardoor piloten gezamenlijk op afstand kunnen trainen. Defensie is van plan om acht EBS (Effect-Based Simulation)-simulatoren per basis aan te schaffen, die netwerkoefeningen met andere NAVO-lidstaten mogelijk maken.

 

Deze hulpmiddelen bieden een completere en flexibelere voorbereiding, waardoor de piloten zich sneller kunnen aanpassen aan de vereisten van de F-35.

Camille Henry

Michael Moors