Tewaterlating van de Vlissingen en bezoek aan boord van de Oostende in Concarneau

Het was een hoogtepunt voor het binationaal vervangingsprogramma van de mijnenbestrijdingsvaartuigen op donderdag 19 oktober in Concarneau: het Nederlandse schip Vlissingen werd ceremonieel te water gelaten. Genodigden van de Marine en Naval Group gingen vervolgens aan boord van het Belgische schip Oostende voor een rondleiding.

 

De Vlissingen en de Oostende zijn de eerste twee van twaalf schepen in het kader van het binationaal vervangingsprogramma voor mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Luitenant-generaal Frédéric Goetynck, directeur-generaal Material Resources, is opgetogen: “De bouw van de twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen, zes voor België en zes voor Nederland, gaat voort. De toekomstige vloot, uitgerust met hoogtechnologische middelen, begint vorm te krijgen.”

 

Tewaterlating van de Vlissingen

 

De ceremonie van de tewaterlating opende op de tonen van het Belgische en Nederlandse volkslied. “Dit is een gezamenlijk capaciteitsvervangingsprogramma tussen België en Nederland dat uniek is in Europa, en we zijn er erg trots op,” licht divisie-admiraal Tanguy Botman toe. De samenwerking was een van de hoofdthema’s van de ceremonie en het was voor de Belgische Marine dan ook erg belangrijk om aanwezig te zijn bij de tewaterlating van het eerste nieuwe Nederlandse schip.

 

De toespraken van de Belgische en Nederlandse admiraals, een lanceringsvideo en de ondertekening van het gouden boek maakten deze indrukwekkende ceremonie compleet. De ceremonie eindigde met het traditionele luiden van de bel. Het is gebruikelijk om de bel van een nieuw schip te luiden om de tewaterlating symbolisch aan te duiden. Voor deze viering was het de vice-admiraal René Tas, commandant van de Nederlandse Zeestrijdkrachten die de bel luidde.

 

Bezoek aan boord van de Oostende

 

De Oostende, waarvan de tewaterlating afgelopen maart plaatsvond in aanwezigheid van de minister van Defensie en de Nederlandse delegatie, was donderdag ook aanwezig.

Vertegenwoordigers van de Belgische en Nederlandse Marine, waaronder de Belgische en Nederlandse admiraals, evenals leden van Naval Group, konden de voortgang van de binnenafwerking van het schip bekijken.

En het was de moeite. Naast de arbeiders die werkten aan de voorzieningen voor de bemanning en degenen die de bedieningsconsoles op de brug installeerden, was het werk aan het interieur van het schip in volle gang!

 

Vervangen van de huidige tripartiete mijnenjagers

 

De nieuwe schepen die door België en Nederland worden besteld, zullen de huidige tripartiete mijnenjagers vervangen, die in de jaren tachtig in samenwerking met Frankrijk werden gebouwd. Frankrijk heeft zijn wens bevestigd om zich aan te sluiten bij het rMCM-programma en het Belgisch-Nederlandse platform over te nemen door in augustus 2023 een Memorandum of Understanding (MoU) te ondertekenen.

TBN Anaëlle E.K.

TBN Jorn U.

TBN Patrick F.