Belgische mijnenjager Lobelia zet koers naar het noorden

De mijnenjager Lobelia is op 11 september vanuit Zeebrugge vertrokken om zich, samen met de Nederlandse mijnenjager Willemstad en de Franse Sagittaire, aan te sluiten bij SNMCMG1, de permanente NAVO-vloot voor mijnenbestrijding.

 

De komende maanden worden de Noordzee en de Baltische Zee het werkterrein van deze schepen, waar zij explosieven uit de wereldoorlogen opsporen en onschadelijk maken. Maar wat houdt deze operatie precies in, en waarom is ze zo belangrijk?

 

De veiligheid van de zeeën waarborgen

 

SNMCMG1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1) is een vloot die bestaat uit schepen van verschillende NAVO-landen, met als hoofddoel het opsporen en vernietigen van zeemijnen. Hoewel de naam misschien ingewikkeld klinkt, is de missie duidelijk: de veiligheid van de zeeën garanderen voor scheepvaart en visserij. Met duizenden explosieven die nog steeds op de bodem van de zee liggen, is deze taak geen overbodige luxe.

 

Noordzee en Baltische Zee

 

De vloot waartoe de Lobelia binnenkort gaat behoren opereert voornamelijk in de Noordzee en de Baltische Zee. In deze gebieden liggen nog steeds talloze oude zeemijnen en andere explosieven uit de twee wereldoorlogen. Deze vormen een blijvende bedreiging voor de internationale handel en visserij.

 

Het verwijderen van deze explosieven is essentieel om schepen veilig hun routes te laten volgen. Zonder veilige vaarwegen zou onze economie flinke klappen krijgen – no shipping, no shopping, zoals ze in de maritieme wereld wel eens zeggen.

 

Tripartite mijnenjagers

 

Op het moment van vertrek is de gelijkenis tussen de drie bijna identieke schepen opvallend. In feite behoren ze allemaal tot de Tripartite klasse, een samenwerking tussen België, Nederland en Frankrijk. Een mooi voorbeeld van multinationale samenwerking, net als het project voor toekomstige mijnenbestrijdingsschepen. Beldefnews | Frankrijk formaliseert beslissing voor Franse MCM-schepen (mil.be)

 

Voor deze toekomstige schepen vinden we de drie landen, maar in een iets andere vorm. België en Nederland bouwen samen twaalf nieuwe schepen, terwijl Frankrijk, dat nu overtuigd is, ervoor heeft gekozen om hetzelfde ontwerp te gebruiken voor zijn nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen.

 

Competente bemanning

 

De komende maanden zal de bemanning, samen met de andere NAVO-partners, een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid op zee. Hun missie om de Noordzee en de Baltische Zee te ontdoen van gevaarlijke explosieven is essentieel voor de veiligheid van scheepvaart en de bescherming van het milieu. Dankzij de expertise van de bemanning kunnen we met een gerust hart zeggen dat de zee weer een stukje veiliger zal worden.

Sten Maelfeyt

Jorn Urbain

Patrick Fockenoy