Belgische Marine en Agentschap Landbouw & Zeevisserij: duurzaamheidsbewakers op zee

Deze week vond een bijzonder moment plaats: voor het eerst sinds de Brexit werden visserij-inspecties uitgevoerd door een ander land in Britse wateren. Controleurs van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij beten de spits af, ondersteund door het patrouillevaartuig Castor. Ook de Belgische Marine draagt zo bij aan een duurzame visserijtoekomst.

 

Waarom visserijcontroles?

 

Het behoud van gezonde visbestanden is cruciaal voor de maritieme biodiversiteit en de toekomst van de visserijsector. Al jaren bundelen de Belgische Marine en het Agentschap Landbouw & Zeevisserij hun krachten. Controleurs gaan mee aan boord om te kijken of vissers zich aan de regels houden: zijn de netten goed afgesteld? Worden de quota gerespecteerd? En worden bedreigde soorten beschermd?

 

De Marine levert niet alleen logistieke en operationele ondersteuning, maar benut deze missies ook om haar eigen paraatheid en samenwerking met civiele partners te versterken. Deze gedeelde verantwoordelijkheid bewijst keer op keer haar waarde, zowel op zee als aan wal.

 

De Castor: het Zwitsers zakmes van de zee

 

Het patrouillevaartuig Castor is een multitalent. Naast kustbewaking en de bescherming van kritieke infrastructuur zoals windmolenparken en onderzeese kabels, is het schip uitgerust voor visserij-inspecties, reddingsoperaties en veiligheidsmissies.

 

Na een stevige oversteek van het Kanaal, met Dublin als tijdelijke schuilplaats tegen storm Darragh, zette de Castor koers richting Britse wateren. Ondanks de ruige omstandigheden bleef de bemanning onverstoord, klaar om haar veelzijdige taken uit te voeren. De commandant van de Castor, Luitenant Ter Zee Mikey Sagaert, kijkt positief terug op deze missie: “Voor onze bemanning is dit een unieke ervaring. Het bezoek aan een buitenlandse haven gebeurt slechts één keer per jaar, en de kans om ons schip en onze vaardigheden te testen in zulke uitdagende omstandigheden maakt het des te specialer.”

 

Sagaert vervolgt: “Het boarden is het hoogtepunt van al onze trainingen: een operatie waar het hele schip bij betrokken is. Die samenwerking en focus geven enorm veel voldoening. Alles begint met een grondige voorbereiding en uitgebreide briefings, waarna we ons klaarmaken voor de ‘bumpy ride’ die erbij hoort. Het is een uitdagende, maar waardevolle ervaring.”

 

Inspecties op zee: teamwork en precisie

 

Visserij-inspecties vereisen kennis, teamwerk en precisie. Met de Castor als moederschip werd de Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB) ingezet om de controleurs veilig naar de vissersschepen te brengen. Eenmaal aan boord begint het echte werk: documenten worden gecontroleerd, netten geïnspecteerd op maaswijdte, en de vangst wordt nagelopen. Verboden soorten worden teruggezet in zee en ook op te kleine vissen wordt gelet.

 

De Belgische Marine heeft ook autoriteit om controles uit te voeren en werkt nauw samen met het Agentschap om expertise te delen en methodes bij te schaven. Kleine overtredingen kunnen resulteren in een waarschuwing, maar ernstige inbreuken leiden tot een verplicht bezoek aan een haven voor verder onderzoek.

 

Een controleur van de Zeevisserij vertelt: “De samenwerking verliep erg vlot. Door regelmatig samen te werken, verbreden we ons netwerk en leren we van elkaars werkwijzen. Inmiddels ken ik de aanpak van de Marine al aardig, en dat maakt onze samenwerking effectiever. Deze keer vergezelden jonge bemanningsleden van de Marine ons tijdens de inspecties. Het is mooi om mijn kennis door te geven en bij te dragen aan hun groei.”

 

Samen sterk voor duurzame visserij

 

Deze gezamenlijke inspanning illustreert de essentie van duurzaamheid: ecologische verantwoordelijkheid en economische toekomstbestendigheid gaan hand in hand. Door hun krachten te bundelen blijven de Belgische Marine en het Agentschap Landbouw & Zeevisserij vooroplopen in de bescherming van onze maritieme hulpbronnen. Hun inzet bewijst dat duurzaamheid geen abstract beleidsdoel is, maar een tastbare realiteit op zee.

Sten M.

Damien L.