Binnenkort 3D-printen op het terrein?
Defecte onderdelen kunnen binnenkort allicht snel worden geprint, zelfs kilometers diep in het terrein. De logistieke bataljons introduceren de Expedient Repair-containers, uitgerust met geavanceerde 3D-printers, om snelle reparaties mogelijk te maken. Tegen het einde van het jaar zullen de eerste operatoren opgeleid worden in het gebruik van 3D-printers.
Stel je de situatie eens voor. Het regent pijpenstelen, je bent aan de frontlinie en de ruitenwisser van je voertuig is stuk. Zonder ruitenwisser kan je niet verder omdat je niets kunt zien in de stromende regen. Bovendien is de logistieke bevoorrading nog ver weg. Een speciaal uitgeruste logistieke container, de Expedient Repair (ER) container, waarin een 3D-printer is geïnstalleerd, kan een snelle oplossing bieden in omstandigheden waar tijd en middelen beperkt zijn. Het gebroken onderdeel wordt gescand, ontworpen, gemodelleerd en vervolgens geprint in hoogkwalitatieve kunststof.
Containers voor snelle reparatie
Het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar dat is niet het geval. Het 18e, 29e en 4e Bataljon Logistiek ontvingen recent elk twee ER-containers. Deze mobiele werkplaatsen zijn uitgerust met een draaibank, lasapparaten, een freesbank enz. en stellen lassers in staat om herstellingen uit te voeren op het terrein.
“De toepassingen zijn eindeloos”, vertelt eerste luitenant Julien. Als technisch officier van de Logistieke School is hij nauw betrokken bij dit innovatieve project. “Deze nieuwe containers bieden plaats aan een 3D-printer van het type Ultimaker S7. Dit biedt talloze nieuwe mogelijkheden voor het uitvoeren van herstellingen. Het is dan ook de bedoeling dat deze containers diep in de operatiezone of dichtbij de gevechtseenheden worden ingezet.”
3D-printen: snel, goedkoop en oneindig
Eerst moet worden bekeken wat allemaal kan geprint worden, maar de mogelijkheden lijken eindeloos. “Veel van het materiaal dat wordt ontplooid kan ter plaatse worden gereproduceerd met behulp van 3D-printing”, gaat Julien verder. “Daarmee win je niet alleen veel tijd, maar ook kosten. Als je voor herstellingen of materiaal moet aankloppen bij de lokale bevolking, kunnen de prijzen veel hoger liggen.”
Onderdelen kunnen worden geprint in verschillende soorten kunststof. Ook kan het in bepaalde gevallen interessant zijn om eerst een prototype te maken met de 3D-printer om te checken of het geschikt is, voordat het in metaal wordt geproduceerd.
Eerste operator opleiding
Om de capaciteit van de nieuwe ER-containers ten volle te benutten en de 3D-printers operationeel te krijgen, start eind dit jaar de eerste cursus voor operatoren. Tijdens een vijfdaagse opleiding leren de metaalbewerkers van de logistieke bataljons de basisprincipes van de 3D-printer, hoe ze moeten werken met de verschillende ontwerp- en tekenprogramma’s en hoe ze het toestel moeten onderhouden.
Begin 2025 zal tijdens een oefening in Portugal een eerste 3D-printer worden ingezet aan boord van de Container Expedient Repair.