De Crocus, de Narcis en de Almak sluiten een intensieve vormingscampagne af

In juli vond de zomercampagne van de Navy Academy (NAC) plaats. Leerlingen in specialismen zoals navigatie, dek, techniek en logistiek scheepten met hun instructeurs in om praktijkervaring op te doen.

 

Dit jaar ondersteunden de mijnenjagers Crocus en Narcis, samen met het Franse schip Almak, onze toekomstige collega’s. Het fregat Louise-Marie nam ook leerlingen aan boord tijdens de terugkeer richting Zeebrugge na haar missie in de Rode Zee. De Zenobe Gramme, (zie Beldefnews | Afscheid van een legende: vaarwel, Zenobe Gramme), leverde eveneens steun. Korvetkapitein Yves Simonis, commandant van de Narcis, leidde het vlootverband.

 

Praktijkopleidingen: leren samenwerken tot een geolied team

 

Een job bij de Marine leer je niet alleen op school; praktijkervaring is cruciaal. Het leven aan boord van een schip is uniek, en daarom is een campagne op zee essentieel. Leerlingen draaien mee in de wachtorganisatie en leren de dagelijkse routine. Navigatieoefeningen en calamiteiten staan dagelijks op de planning, waardoor slaap schaars is en vermoeidheid na enkele dagen toeslaat.

 

Bij navigatieoefeningen in nauwe vaarwateren moet de navigatieofficier alles minutieus voorbereiden, alle instrumenten kennen en snel kunnen handelen bij problemen. Hij moet prioriteiten stellen en het schip aansturen. Als er een Man Over Boord (MOB) valt, plaatst het dekpersoneel snel en veilig de zodiac te water om de drenkeling te redden, waarna de medische ploeg ingrijpt. Bij technische problemen, zoals een geblokkeerd roer of voortstuwingsproblemen, staat de technische ploeg klaar om het probleem snel te verhelpen.

 

Maritieme oefeningen, zoals bevoorrading op zee (RAS) of slepen, zijn ook belangrijk en vereisen samenwerking tussen verschillende scheepsdepartementen. Dankzij deze intensieve praktijktrainingen leren leerlingen samen te werken en ontwikkelen ze zich tot een geolied team.

 

Havenbezoeken: RRR en diplomatie

 

Leven op zee met weinig vrije tijd vereist havenstops om de batterijen op te laden: rest, recreation and replenishment (RRR) oftewel rust, ontspanning en bevoorrading.  Tijdens deze stops worden de schepen bevoorraad en vervullen ze diplomatieke en PR-taken. In juli namen de schepen deel aan de Navy Days in Zeebrugge om de Marine te promoten. Daarna voer het konvooi naar Londen voor de jaarlijkse Belgian Cenotaph Parade, die werd bijgewoond door de koning en koningin. België is het enige land buiten het Britse Gemenebest waarvan de militairen gewapend en in uniform door Londen mogen defileren.

 

Solent, les Îles Saint-Marcouf, Little Russel, Saint-Malo

 

Na Londen voer het konvooi over het Kanaal om de leerlingen voor te bereiden op hun examens. Ze navigeerden door nauwe vaarwateren met prachtige uitzichten: de Solent nabij de Isle of Wight, les Îles Saint-Marcouf in de baie de Seine, en de Little Russel tussen Herm en Guernsey. De week eindigde in Saint-Malo, waar dolfijnen de schepen begroetten.

 

Examens en Luftmine B

 

Na Saint-Malo was het op naar de Belgische wateren voor de examens. De examenstress was voelbaar maar tussen de voorbereidingen door gaven ze een demonstratie mijnenjagen. Bij deze gelegenheid ontdekte het team van de Crocus een echte Luftmine B van 1000 kilo, een Duitse mijn uit de Tweede Wereldoorlog. Een mooie afsluiter van de campagne.

Pieter Vanhessche

COMOPSNAV