De Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen verovert Zwitserland

Met tien muziekgroepen van over de hele wereld en meer dan 500 muzikanten heeft het internationale militaire ‘Avenches Taptoe’ muziekfestival in Zwitserland duizenden toeschouwers in vervoering gebracht. De Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen vertegenwoordigde Defensie met waardigheid. Maar wat vonden onze muzikanten ervan?

 

Van militaire marsen tot experimentele muziek, de gechoreografeerde muziekshows op de Taptoe in Avenches brachten 14.000 bezoekers in vervoering. Jong en oud werden getrakteerd op een paardenballet, een parachute-afdaling en vier optredens van twee uur, de ene nog mooier dan de andere.

 

Internationaal uitstalraam

 

Defensie nam deel aan een van de meest gerenommeerde taptoe-evenementen die elk jaar de beste orkesten verwelkomt, van Japan tot Engeland via Nederland en Schotland. “Ik zit nog geen jaar bij Defensie en dit is mijn eerste grote taptoe,” vertelt basklarinettiste Freya Bovijn. “Een taptoe is iets heel moois en anders. Het zit ‘m in de details: hoe hoog je je knie zet, hoe je je voeten zet… Natuurlijk, hoe moeilijker de muziek, hoe moeilijker het is om tegelijkertijd te lopen en te spelen…”.

 

Cavalerie trompettist Frank Ranallo, die begin december Defensie vervoegde, bevestigt: “Je adem beheersen tijdens de choreografie is niet altijd gemakkelijk. Gelukkig komt ervaring met de tijd”.

 

100%

 

“Ik heb de klassieke pistontrompet gestudeerd,” legt Frank Ranallo uit. “De cavalerietrompet is heel anders omdat hij geen ventielen heeft. Je moet dus met de harmonieën spelen”. Frank werd meteen in het vak gedompeld toen hij bij het orkest kwam. “Na twee dagen repeteren speelde ik mijn eerste concert. En de taptoe? Dit soort optredens is niet onze specialiteit. Maar we hebben ons voorbereid met onze dirigent en de trompet-majoor. Iedereen gaf zich 100% om de best mogelijke show neer te zetten”.

Y. Willems

Vincent Bordignon

Y. Willems & DG StratCom