
Defensie dropt eerste lading voedselhulp boven Gazastrook
Een Belgisch A400M-transportvliegtuig heeft op 3 augustus 2025 met succes zestien paletten hulpgoederen gedropt boven de Gazastrook. Deze eerste vlucht maakt deel uit van Cerulean Skies 2, de Belgische humanitaire missie onder leiding van Jordanië om de zwaar getroffen bevolking van Gaza van levensnoodzakelijke middelen te voorzien. Die operatie krijgt steun van een brede internationale coalitie. Voor Defensie is het de eerste van een reeks geplande drops.
De humanitaire situatie in Gaza blijft bijzonder schrijnend: veel gebieden zijn afgesloten van hulp via het land en kampen met acute tekorten aan voedsel, drinkbaar water en medische middelen. De Belgische bijdrage garandeert, samen met andere partners, dat ook deze moeilijk bereikbare zones toegang krijgen tot hulp. De drops gebeuren vanuit een Jordaanse luchthaven.
“Dit is waar we voor trainen”
Tijdens de eerste Belgische vlucht op 3 augustus werd bijna 15 ton aan hulpgoederen per parachute afgeworpen. De goederen zijn geleverd door de Jordan Hashemite Charity Organisation (JHCO), een erkende liefdadigheidsinstelling die de ladingen vooraf sorteert en inpakt. De inhoud bestaat hoofdzakelijk uit pasta, rijst, blikvoeding en melkpoeder, afhankelijk van de beschikbaarheid.
“Dit is waarvoor we al die trainingsvluchten hebben uitgevoerd”, vertelt Jens, een van de A400M-piloten die de drops uitvoeren. “We krijgen de coördinaten voor de drops en dan is het aan ons om die uit te voeren. Zo’n pallet weegt bijna een ton. Daarom is het van uiterst belang dat we een gepaste dropzone vinden. We doen er alles aan om nevenschade te vermijden”, benadrukt hij.
De missie wordt uitgevoerd zonder Belgisch personeel op de grond, waardoor cruciale beslissingen vanuit de cockpit komen. “Op elk moment kunnen wij zelf een drop annuleren op basis van de veranderende veiligheidssituatie”, verzekert de piloot.
“Er bestaat niet zoiets als een nulrisico”, benadrukt Peter, luitenant-kolonel en de detachementscommandant van deze operatie. “We droppen boven een zone waar burgerbevolking aanwezig is. Zelfs als alles perfect verloopt, blijft er een kans dat iemand op de grond geraakt wordt. Dat is onze grootste bezorgdheid. We willen helpen, niet schaden. Maar die verantwoordelijkheid wordt aanvaard op het hoogste niveau, omdat we geloven dat we uiteindelijk meer goed dan kwaad doen.”
Verpakken, positioneren en beveiligen
De Sectie Luchtbevoorrading (RavAir) van het Trainingscentrum voor Parachutisten in Schaffen speelt een essentiële rol in de voorbereiding van de ladingen. Haar specialisten zorgen dat de vracht aan boord zorgvuldig wordt verpakt, gepositioneerd en beveiligd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de bemanning van de A400M. Meer over de technieken van RavAir en hun bijdrage aan deze operatie lees je later deze week in een apart artikel.
“Elke schakel is cruciaal. Iedereen werkt in zijn eigen specialiteit. Zonder samenwerking geen missie”, vervolgt de luitenant-kolonel. “En dan heb je nog de internationale coördinatie. Vandaag vlogen we met zeven toestellen uit vijf landen. Elk vliegtuig had zijn eigen drop boven Gaza, gecoördineerd met Israël en onder leiding van de Jordaanse luchtmacht. Alleen als al die puzzelstukken in elkaar passen, kan de missie slagen.”









