Fregat Louise-Marie: het trainingstraject van het boarding team

In juli keerde het fregat Louise-Marie terug uit operatie (Zie Beldefnews | Terugkeer van het fregat Louise-Marie: een warm weerzien). Ontdek hoe het boarding team zich enkele maanden geleden voorbereidde op deze belangrijke missie.  

 

Voorafgaand aan de operatie had de Louise-Marie de opdracht gekregen om een boarding team te vormen dat een breed scala aan taken moest uitvoeren, waaronder het opzetten van een vehicle checkpoint, het beveiligen van een basis of valreep, en aan boord gaan van een ander schip voor controles na het vaststellen van verdachte feiten.

 

Training en voorbereiding

 

De intensieve training van dit team, verspreid over zes weken, is zorgvuldig opgezet. Het begint met een week geweldsbeheersing, waarbij  teamleden proportioneel geweld en niet-letale middelen leren gebruiken om individuen of menigten in bedwang te houden. Daarna volgt een introductie tot MOUT (Military Operations Urban Terrain), waar ze leren hoe ze tactisch kunnen vorderen in een stedelijke omgeving en hoe omgaan met burgers of combattanten. Deze fase vormt de overgang naar MOME (Military Operations Maritime Environment).

 

De derde week is volledig gewijd aan schietoefeningen, zowel individueel als in teamverband, met het hoofdwapen en het secundaire wapen. De laatste drie weken omvatten een specifieke opleiding waarbij de teamleden leren vehicle checkpoints op te zetten, een basis te verdedigen,  tactisch op een schip te vorderen en het te doorzoeken. Tijdens deze periode worden ook vier grote scenario’s uitgevoerd, waarbij gehuurde schepen en acteurs worden ingezet voor realistische boarding oefeningen.

 

Geografische verdeling van de opleiding

 

De opleiding van het boarding team is geografisch verdeeld om de nauwe samenwerking tussen België en Nederland te onderstrepen: de eerste drie weken worden in België gegeven door de cel SOIT (Schootsondderricht – Instruction de Tir), terwijl de cruciale laatste drie weken plaatsvinden in Den Helder, Nederland, onder leiding van de dienst FPBO (Force Protection & Boarding Operations). Deze gezamenlijke aanpak is niet alleen essentieel voor de huidige opleiding, maar dient ook als model voor de training van toekomstige boarding teams. Het is de bedoeling dat de capaciteit voor boarding operaties op schepen in de toekomst wordt overgenomen door de nieuw opgerichte MarFus (Marine Fuseliers) -eenheid binnen de Belgische Marine.

 

De Nederlandse Marine, die al langer beschikt over een vergelijkbaar Korps Mariniers en een Fleet Marine Squadron heeft, brengt een schat aan ervaring mee in dit domein. Hun expertise en knowhow in maritieme operaties is dan ook van onschatbare waarde voor de opleiding van het Belgische team.

 

Het boarding team van de Louise-Marie

 

Het team zelf is samengesteld uit gemotiveerde bemanningsleden uit diverse secties van het fregat Louise-Marie, wat de diversiteit en kracht van het team vergroot. Deze bemanningsleden, variërend van radiopersoneel tot technici, detectoren, dekpersoneel, IT’ers, koks en ambulanciers, brengen elk hun unieke vaardigheden en uitgebreide maritieme ervaring mee, wat essentieel is voor de uiteenlopende taken tijdens boarding operaties.

 

Het boarding team van de Louise-Marie heeft zijn waarde al bewezen bij eerdere operaties, zoals ATALANTA om piraterij voor de kust van Somalië te bestrijden en SOFIA, in de Middellandse Zee, om vluchtelingen te helpen. Hun inzetbaarheid is opmerkelijk: op elk moment, zelfs tijdens dagelijkse activiteiten zoals het aanspannen van een flens, het koken van een maaltijd of het verwerken van een bericht, kunnen ze worden opgeroepen voor een boarding. Ze schakelen snel een versnelling hoger, trekken hun ballistische bescherming en wapenriem aan en klimmen aan boord van de RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) voor de missie.

Hannes W.

Jorn U.

Patrick F.