GUNEX op zee met de Primula

Het mijnenbestrijdingsvaartuig Primula doorstond recentelijk succesvol haar Gun Exercise (GUNEX) in de Belgische Noordzee. Die test maakt deel uit van het SARC-programma, dat ervoor zorgt dat zowel het schip als de bemanning weer helemaal klaar zijn om opnieuw actief deel te nemen aan onze vloot.

 

Voordat een schip dat tijdelijk uit de vaart is genomen opnieuw actief mag deelnemen, moet het aan bepaalde vereisten voldoen. Hiervoor werd het programma Sea Acceptance and Readiness Checks (SARC) ontwikkeld. De evaluatie verloopt in verschillende fasen, van SARC1 tot en met 6. Recentelijk was het de beurt aan het mijnenbestrijdingsvaartuig Primula om een deel van de SARC4 te ondergaan.

 

SARC4 en GUNEX

 

Tijdens de fase SARC4 doorloopt de bemanning van een schip verschillende oefeningen die gebaseerd zijn op reële noodsituaties. Zo oefende ze onder meer op scenario’s zoals ‘vertrek uit een haven in oorlogstijd’, ‘wat te doen bij brand aan boord’ en ‘verzorging van gewonden aan boord’.

 

Centraal in dit SARC4-onderdeel staat echter de Gun Exercise (GUNEX), waarbij de verschillende wapensystemen worden getest. De Primula is, net als andere Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen, gespecialiseerd in het bestrijden van zeemijnen. Maar de bewapening speelt ook een cruciale rol in de verdediging van het schip.

 

“Vuren is altijd de laatste optie”

 

In noodsituaties kan het schip gebruikmaken van verschillende wapensystemen. Het beschikt over drie zware .50-machinegeweren, twee lichte machinegeweren en meerdere FN SCAR-geweren.

 

Bij een dreiging is het vuur openen altijd de laatste optie. Alleen wanneer radiocontact uitblijft of de dreiging imminent is, wordt er tot actie overgegaan. Zelfs dan worden eerst waarschuwingsschoten gelost, als ultiem afschrikkingsmiddel.

 

Expertise van de MOST

 

De training van bemanning en opwerking van het schip gebeuren met ondersteuning van specialisten van de MOST (MCMV Operational Sea Training), in nauwe samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Marine. Zij zorgen ervoor dat de bemanning de theorie correct toepast in de praktijk, en beoordelen of de bemanning en het schip weer zeewaardig zijn.

 

Een oud schip met een jonge bemanning

 

De Primula is niet meer van de jongste: het werd in 1991 in dienst genomen en heeft sindsdien vele missies en bemanningen gekend. Na een recente opknapbeurt – begin dit jaar keerde het terug uit het droogdok – onderging ook de bemanning een lichte make-over.

 

Tegenwoordig  bestaat ze uit een mix van ervaren zeevaarders en nieuwe rekruten die hun eerste stappen zetten in hun carrière bij de Marine. De kennis die ze vandaag opdoen aan boord van oudere schepen zoals de Primula, zal in de toekomst van grote waarde zijn bij de opwerking van de nieuwe schepen.

 

De succesvolle SARC4 oefening van de Primula toont alvast aan dat die toekomst in goede handen is.

Quinten-John B.

Patrick F.

Geert V.