Internationale rampen en humanitaire respons: een ongeziene oefening voor België

De Lucht- en Ruimtecomponent zette vorige week een nieuwe stap in zijn vermogen om te reageren op internationale rampen door deel te nemen aan een gezamenlijke oefening met B-FAST (Belgian First Aid and Support Team). Aan de oefening, die plaatsvond op het voormalige NAVO-reservevliegveld in Ursel, namen onze A400M’s van de 15e Wing Luchttransport deel, samen met teams van het Deployable Air Traffic Management (DATM). Het was de eerste samenwerking in zijn soort in Europa, een initiatief dat de nadruk legt op de capaciteiten die België kan inzetten om te reageren op humanitaire crisissen in het buitenland.

 

B-FAST, de organisatie van België voor hulp bij rampen in het buitenland, is een interministeriële structuur die, naast het ministerie van Defensie, verschillende federale overheidsdiensten samenbrengt, waaronder Defensie, Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid. Deze samenwerking stelt België in staat om snel te reageren op noodsituaties, in nauwe samenwerking met internationale organisaties zoals de VN, de EU en de NAVO.

 

Een unieke samenwerking  

 

Tijdens deze oefening speelde het DATM een centrale rol in het beheer van het luchtverkeer onder uitdagende militaire omstandigheden. De capaciteit van het DATM werd in deze crisiscontext gedemonstreerd, waarbij de veiligheid van de vluchten werd gewaarborgd en de snelle komst van humanitaire hulp mogelijk werd gemaakt. Een van de bijzondere kenmerken van deze oefening was de mogelijkheid om rechtstreeks vanaf de landingsbaan te opereren, zonder de ondersteuning van een controletoren. Dat toonde de flexibiliteit en veerkracht van de Belgische teams in bijzonder moeilijke omstandigheden.

 

De steun van de A400M

 

De A400M’s van de Belgisch-Luxemburgse eenheid van de 15e Wing Luchttransport speelden ook een cruciale rol in deze oefening. Deze tactische en strategische transportvliegtuigen kunnen personeel, humanitair materiaal en zware uitrusting vervoeren en zijn een belangrijke troef voor reddingsoperaties. Dankzij hun vermogen om op korte en rudimentaire landingsbanen te landen en op te stijgen, zijn de A400M’s bijzonder geschikt voor missies in gebieden die getroffen zijn door natuurrampen, waar de vliegveldinfrastructuur zwaar beschadigd of niet operationeel is.

 

De combinatie van de capaciteiten van de A400M’s en de teams van het DATM stelt België in staat om beschadigde vliegvelden te heropenen of zelfs, indien nodig, tijdelijke luchtvaartinfrastructuren te creëren, waardoor de hulpverlening op zeer korte termijn kan aankomen. Deze flexibiliteit stelt België in staat een leidende rol te spelen in internationale humanitaire inspanningen, door de responstijden te verkorten en zich snel aan te passen aan crisissituaties.

 

Een soepele logistiek

 

Daarnaast leverde het team van het Mobile Ground Handling Team (MGHT) zijn expertise op het gebied van beheer van vliegtuigen op de grond, waaronder de vrachtafhandeling en het beheer van de vaak complexe douaneprocedures die vereist zijn voor internationale interventies. De capaciteit van het MGHT om snel grondteams in te zetten, in samenwerking met het DATM, garandeert dat humanitaire hulp, personeel en materiaal efficiënt en veilig op de plaats van bestemming aankomen.

 

Een sterke inzet van België

 

Deze oefening is niet zomaar een simulatie, maar een belangrijke stap voorwaarts in het vermogen van België om te reageren op rampen over de hele wereld. Dankzij modern materieel zoals de A400M en hooggekwalificeerde teams zoals DATM en MGHT blijft België een belangrijke speler in internationale reddingsoperaties.

Composante Air et Espace / Lucht- en Ruimtecomponent

Composante Air et Espace / Lucht- en Ruimtecomponent