Solar Team: een zonnevoertuig op de landingsbaan van Bevekom

Twee keer per week staat er een speciaal toestel op de start- en landingsbaan van de vliegbasis van Bevekom: de Infinite. Dit door zonne-energie aangedreven voertuig, ontworpen door Belgische ingenieursstudenten, haalt snelheden tot 130 km per uur. Tijdens het weekend van 19 en 20 augustus bereidde het team zich voor op de Bridgestone World Solar Challenge, een wereldwijde wedstrijd die in oktober in Australië wordt gehouden.

 

 

De Infinite is het geesteskind van een team van twintig studenten burgerlijk-, industrieel-, management- en bio-ingenieurswetenschappen, voornamelijk van de KUL. Het team, dat bekend staat als het Innoptus Solar Team, gebruikt de piste van de basis van Bevekom om zijn toestel gedurende enkele maanden per jaar tweemaal per week af te stellen en te testen.

 

Kwaliteit van het asfalt

 

Dit weekend waren de activiteiten bijzonder intensief! Het team sliep in tenten en zette zijn voertuig acht uur per dag aan het werk. Waarom? “Het is het hoogtepunt van 15 maanden hard werken,” legt Christophe Chenut uit, student aan de UCL en deelnemer aan het project. Het doel is om zich voor te bereiden op de Bridgestone World Solar Challenge, die in oktober in Australië zal plaatsvinden. Het grote voordeel van Bevekom is de kwaliteit en de homogeniteit van het asfalt, waardoor we de strategische gegevens goed kunnen controleren. We kunnen dezelfde raceomstandigheden nabootsen, waarbij een deel van het team de organisatoren of derden simuleert die mogelijk op het parcours aanwezig zullen zijn.”

Geweerkogel

 

De Infinite is het tiende voertuig op zonne-energie dat door dit universiteitsproject ontwikkeld wordt. Het heeft een nieuw ontwerp: “We hebben gekozen voor een kogelvorm in plaats van de eerder gebruikte catamaranvorm, of een driewieler in plaats van een vierwieler,” legt Jef, de piloot van de auto, uit. Voordat het voertuig werd getest in de installaties van Defensie, optimaliseerden de studenten de aerodynamica met behulp van duizend computersimulaties.

 

Sensoren verzenden gegevens zoals bandenspanning en temperatuur. De grote innovatie van dit jaar is de intrekbare vin. “Tijdens de wedstrijd moeten we ons houden aan de Australische verkeersregels, zoals beschikken over een claxon, achterlichten en een handrem,” zegt Lode, verantwoordelijk voor een deel van de elektronica.

 

De race-titel behouden

 

Deze wereldrace voor zonneauto’s vindt om de twee jaar plaats in Australië, waarbij de laatste editie van 2021 vanwege Covid werd afgelast. Van 22 tot 29 oktober moet de Infinite meer dan 3.000 km afleggen met negen verplichte stops, in het gezelschap van 40 concurrenten. “In 2019 hadden we het geluk de titel te winnen. Er is stress om deze titel te behouden, maar we werken er hard aan!”, besluit Christophe Chenut.

Yuki Willems

Adrien Muylaert

EMG