Virtueel Maalbeek binnenvallen

Van computerspelletjes tot de gezondheidssector, Virtual Reality is overal. Ook Defensie wil dit medium exploiteren met een eigen project. Voor het ‘VR-shoothouse’ project van het CC V&C (Competentiecentrum Vliegend Materieel en Communicatie-en Informatiesystemen) is een volledige 3D-scan van het Brusselse metrostation Maalbeek gemaakt. Defensie ziet grote mogelijkheden voor het gebruik van deze veelbelovende technologie, vooral voor trainingsdoeleinden.

 

De realiteit beleven in een fictieve wereld. Dat is de essentie van virtual reality (VR). Luitenant Jeroen Nelis, VR-expert en bezieler van het ‘VR-shoothouse’ project, werkte zijn thesis in de loop van enkele jaren verder uit tot een volwaardig product voor Defensie. “Ik wil de VR-technologie graag lanceren binnen Defensie. Dit project toont de mogelijkheden en is een ideale gelegenheid om na te denken over hoe we de technologie verder kunnen integreren binnen de organisatie,” steekt Nelis van wal.

 

Het project rolde zich uit in twee fases. Eind augustus maakte een team van landmeters met een draagbare 3D-scanner een virtuele versie van het metrostation Maalbeek. Die locatie is natuurlijk niet toevallig gekozen. De symboliek erachter vormt een extra drijfveer om het belang van dergelijke projecten aan te tonen. Luitenant Nelis integreerde de scan nadien in een computerprogramma en creëerde een aantal scenario’s die zich in het station kunnen afspelen. Hiervoor kreeg hij input van instructeurs van de Special Forces.

 

“Toen de Special Forces destijds aan het trainen waren om het schip Pompeï binnen te vallen, moesten zij eerst een maquette maken in 3D. Dat is heel arbeidsintensief om handmatig op te bouwen. Met VR kan je dat nu binnen een uur. Het enige wat je nodig hebt, zijn de blauwdrukken van een locatie,” legt Nelis uit. “Zo’n virtueel shoothouse zal militairen in de toekomst de kans geven om hun vaardigheden efficiënt in levensechte omstandigheden te trainen.”

 

Flexibel trainen

 

Op 22 september werd het project voorgesteld in aanwezigheid van een aantal stakeholders binnen Defensie. Die konden ‘net echt’ rondwandelen in het iconische station van Maalbeek. De scenario’s startten en de training kon beginnen. Meer dan een VR-bril, VR-rugzak en VR-wapen was er niet nodig.

 

De aanwezigen zagen vooral een meerwaarde in de flexibiliteit van het systeem. De technologie laat toe om in verschillende kazernes en op verschillende tijdstippen te oefenen. Op voorwaarde dat de wapenmanipulaties waarheidsgetrouw zijn, zou dit een mooie aanvulling kunnen zijn op de fysieke trainingen. “Beide trainingssystemen zijn dus complementair. Het is een groot voordeel dat we de oefeningen en scenario’s kunnen opnemen en achteraf herbekijken,” besluit de luitenant.

 

De academische wereld en politie zouden interessante partners kunnen zijn voor dit project. Momenteel lopen gesprekken over hoe de samenwerking er concreet zou kunnen uitzien.

Bilitis Nijs

Ritchie Sedeyn, Gert-Jan D'haene

DG StratCom