45 jaar F-16 Multi National Fighter Program
De ontwikkeling van de F-16 begon in 1965 als een ontwerp van een kleine, lichtgewicht straaljager voor het voeren van luchtgevechten overdag (Advanced Day Fighter). Na een rustpauze in de ontwikkeling van de Advanced Day Fighter werd het project omgedoopt tot Lightweight Fighter en werden minimale eisen aan het project gesteld. Klein en wendbaar, een maximumgewicht van 9000 kg, een minimumsnelheid van 1,6 mach en uitbreidbaar met nieuwe technologieën en wapensystemen waren de belangrijkste eisen. Op 13 januari 1975 werd de YF-16 van General Dynamics tot winnaar van het programma verklaard.
In februari 1975 werd de F-16, waarvan de US Air Force er al 650 besteld had, aangeboden aan enkele NAVO-landen, waaronder België, Denemarken, Nederland en Noorwegen. Die hadden zich al verenigd in de European Participating Governments (EPG) in hun zoektocht naar een vervanger voor de verouderde F-104 Starfighter.
De Amerikaanse overheid en de EPG sloten een samenwerkingsakkoord dat op 10 juni 1975 leidde tot het ontstaan van het F-16 Multi National Fighter Program (MNFP). Het F-16 MNFP had als belangrijkste doelstelling de F-16 verder te ontwikkelen en samen te werken waar mogelijk. Uiteindelijk telt de vloot van het MNFP een totaal van 998 F-16’s, waarvan 650 toestellen voor de US Air Force en 348 toestellen voor de EPG.
De vliegtuigen voor de Europese partners werden in België gebouwd door SABCA en in Nederland door Fokker. Op 29 januari 1979 werd de eerste F-16 van onze Belgische Luchtmacht, op een totaal van 160 toestellen, afgeleverd op de luchtmachtbasis van Bevekom.
In 1987 dachten de MNFP-partners al aan een vervanger voor de F-16 maar al snel bleek dat dit voor vele budgettair onmogelijk was. Als gevolg hiervan werd beslist om een ingrijpende modernisatie van de vloot door te voeren, Mid-Life Update genaamd. Dankzij die belangrijke internationale samenwerking en het MNFP is de F-16 van onze Belgische Luchtmacht uitgegroeid tot een multifunctioneel gevechtsvliegtuig van de vierde generatie, voorzien van een veelzijdigheid aan sensoren en wapensystemen voor het uitvoeren van verkenningsopdrachten, precisiebombardementen en luchtgevechten.
Vandaag de dag bestaat onze F-16-vloot nog uit 54 operationele toestellen, waaronder 45 F-16A’s en 9 F-16B’s, gehuisvest op de vliegbasissen van Kleine-Brogel in de provincie Limburg en Florennes in de provincie Namen. Om die belangrijke mijlpaal van 45 jaar internationale samenwerking in de kijker te zetten, werd het staartvlak van de FA-116 van een speciale beschildering voorzien.