Eerste levering ‘Taurus’, het nieuwe beest voor de Logistiek

De eerste acht van vijftien Taurussen, het nieuwe bergings- en depannagevoertuig van de operationele eenheden van de Landcomponent, werden geleverd. Hiermee wordt een nieuw tijdperk ingezet. Defensie beschikte immers tot op heden niet over een beschermde depanneuse, waardoor ze deze capaciteit niet kon inzetten tijdens operaties. Het Combat Recovery Vehicle werd ontwikkeld door de Franse firma SOFRAME. Een veertigtal operatoren en mecaniciens kregen de nodige vormingen via het contract.

 

Depannage is één van de opdrachten van de Logistiek. Deze heeft ook haar taken in omgevingen waar ze met een verhoogde dreiging moeten werken. Met de nodige cross country mobiliteit en de passieve bescherming op het voertuig zijn de logistiekers nu in staat om de operationele voertuigen, zoals de Dingo, te volgen ter ondersteuning in de inzetscenario’s van het Special Operations Regiment en de Gemotoriseerde Brigade.

 

  • Mercedes 8×8 chassis
  • Self Tire Inflating System (STIS)
  • Ballistische en anti-mijn bescherming (evenwaardig aan de DINGO)
  • Gepantserde cabine
  • Bestand tegen CBRN-aanvallen
  • Kan uitgerust worden met een jammer
  • Communicatie is essentieel. De C4IS wordt permanent verzekerd met een operationele GPS, een BGAN SatCom, een Tablet PC en IK Radio’s die zowel BAMS, PR4G als HARRIS systemen ontvangen.

 

Dankzij het Remote Controled Weapon Station DeFNder Light 7.62mm, met bediening in de cabine, en de ROSY-rookgranaatwerpers, wordt er sterk ingezet op de bescherming van het voertuig en het personeel. De ROSY verbergt het voertuig en de inzittenden tegen vijandelijk vuur. In tegenstelling tot conventionele rookinstallaties creëert het niet alleen een onmiddellijk, breed, multispectraal scherm, maar produceert het ook een dynamisch rookschild dat een bewegend voertuig tegen meerdere aanvallen kan beschermen, zoals TV, EO, IR, IIR, laser en SACLOS geleide antitankwapens.

 

Combat Service Support

Als steunelement is dit combat revovery vehicle uitstekend uitgerust om zijn kerntaken uit te voeren:

 

  • Berging tot 20 ton capaciteit door een tractielier en een zelfbergingslier.
  • Een takelarm die geïmmobiliseerde systemen tot 35.5 ton in opgeheven toestand kan trekken, ook in alle terreinomstandigheden.
  • Bijkomende opslagruimte om grote en kleine wisselstukken te vervoeren met een kraan om grote gehelen, zoals reservebanden, vlot op en af te laden.

 

Tenslotte is de Taurus uitgerust met een Battle Damage Repair (BDR) kit, elektrische en pneumatische aansluitingen, en een waaier aan specifieke tools, zoals een hydraulische spreid-kniptang en een cirkelzaag om personen te bevrijden uit een beschadigd voertuig.

 

Vergelijking huidige en toekomstige systemen

 

Vehicle/
Characteristic
Soframe Aurus Soframe Taurus Renault Kerax VOLVO Manumat
# Pers 3 3 5 3
Bewapening RCWS 7.62mm RCWS 7.62mm
Anti-Mijn & IED Bescherming
Ballistische & Artillerie Bescherming
Smoke grenade ROSY 3x2x5EA ROSY 3x2x5EA
CBRN – Bescherming
Jammer Integratie
Tire inflation system STIS STIS
Kraan Miller – 13T Palfinger 20T – 6.35T at full length Manumat 6T – 4T at full length
Lier # 4 2 2 2
Hoofdlier capaciteit 20T 20T 19.9 T 25 T
Motorisatie 350 kW @1600Tr/min 350 kW @1600Tr/min 301 kW @ 1900Tr 192 kW @2050Tr
motor Torque 2300Nm @1100Tr/min 2300Nm @1100Tr/min 1800 Nm @ 1200Tr 1060 Nm @1300Tr
BDR Uitrusting
Tow-Arm (Lift) 12T – 7T at 2,3m 12T – 7T at 2,3m 20T – 8T at 2,9m
Johan Lievens

DGMR

SOFRAME