Tewaterlating van de Belgische mijnenjager ‘Oostende’ in Concarneau
Op woensdag 29 maart vond de officiële tewaterlating van de eerste mijnenjager M940 Oostende plaats in aanwezigheid van de minister van Defensie Ludivine Dedonder, de chef Defensie (en Oostendenaar) admiraal Michel Hofman, de burgemeester van Oostende Bart Tommelein en divisieadmiraal Jan Debeurme, commandant van de Marine.
De M940 Oostende is het eerste van de twaalf mijnenbestrijdingsschepen die door België en Nederland zijn besteld bij Naval Group en Exail (ex-ECA). Het schip werd op 22 februari te water gelaten op de scheepswerf Piriou in Concarneau en wordt nu drijvend afgebouwd in de haven van Finistère. Na proefvaarten die aan het eind van het jaar zullen beginnen, zal zij normaal gezien in december 2024 op de marinebasis van Zeebrugge worden opgeleverd aan de Belgische Marine.
Vóór de officiële naamgeving van de Oostende werd de kiel van de tweede Belgische mijnenjager M941 Tournai tijdens een kleine ceremonie gelegd in aanwezigheid van de burgemeester van Tournai, Paul-Olivier Delannois.
Contract van 1,8 milliard euro
De architectuur en het projectbeheer werden toevertrouwd aan Naval Group en de productie werd uitgevoerd door Kership (een joint venture tussen Naval Group en Piriou), terwijl de assemblage en uitrusting op zee zal worden uitgevoerd door Piriou in Concarneau.
Dit belangrijke contract ter waarde van 1,8 miljard euro werd in 2019 binnengehaald door Belgium Naval & Robotics, een consortium opgericht door Naval Group en ECA Group (nu Exail).
Mijndetectie en -vernietiging
Elk schip zal twee Inspector 125 USV’s aan boord kunnen hebben die kunnen worden uitgerust met een T-18M gesleepte sonar of een A-18M AUV voor mijndetectie en in een derde configuratie SeaScan en K-Ster C ROV’s voor mijnidentificatie en -vernietiging. Al deze toestellen worden ontworpen en gebouwd door ECA, die ze zal produceren in hun nieuwe vestiging in Oostende. De schepen zullen ook Skeldar V-200 luchtdrones (Saab) kunnen inzetten, die zullen worden gebruikt voor de detectie van drijvende mijnen of als radiorelais om het bereik van de maritieme drones te vergroten.
Ter vervanging van de CMT
Binnen de Belgische en Nederlandse marine zullen deze nieuwe schepen de in de jaren tachtig in samenwerking met Frankrijk ontworpen en gebouwde tripartiete mijnenjagers (CMT) vervangen. Frankrijk kan zich ook aansluiten bij het MCM-programma door het Belgisch-Nederlandse platform aan te passen aan een ander drone-systeem. De Franse marine zal worden uitgerust met een door Thales ontwikkelde oplossing, waarvan de eerste binnenkort zal worden geleverd.