Aardbeving Turkije en Syrië: de kazerne in Peutie als logistieke hub

Een veldhospitaal van 6000m2 verhuizen van België naar Turkije, dat logistieke huzarenstukje staat de komende dagen op de agenda van de kazerne van Peutie. De hulp aan de getroffen gebieden na de verwoestende aardbeving in Turkije en Syrië start hier, en eindigt op gebarsten Turkse bodem. Een blik achter de schermen van een zelden gezien logistiek maneuver.

 

Tientallen passagiers die met een van de eerste vrachtladingen naar Adana reizen maken de korte wandeling van de bus naar de bomvolle A400M. Het gebeurt niet zo vaak meer dat vliegtuigpassagiers een voertuig moeten nemen naar hun vlucht, maar hier kan het niet anders.

 

CARGO

 

“Alles begint met de vraag van een militaire eenheid, of in dit geval van B-FAST.” Aan het woord de commandant Daenen, die de logistieke keten in Peutie in goede banen leidt. “B-FAST, die een opslagplaats heeft in deze kazerne, levert materiaal volgens prioriteit.”

 

Hoe belangrijker het materiaal, hoe sneller het mee het vliegtuig op moet. “Dat materiaal triëren de collega’s van het 29 Bataljon Logistiek. Op basis van die prioriteiten stellen zij een matpack – een materiaallijst – op en leveren ze de goederen in deze hangar,” wijst de commandant.

 

In deze hangar zie je drie eenheden samen aan het werk. “Je hebt de 15 Wing luchttransport. Zij opereren normaal vanuit Melsbroek, maar werken nu van hieruit omdat hier meer ruimte is voor al de airpaletten – paletten ontworpen om op een A400 te laden. Hun load control office staat in voor de behandeling van de cargo. Daarnaast zie je de Movement & Control Group, die de papieren van de cargo in orde brengt. En uiteraard de dienst Rav Air, die de puzzel van het samenstellen van de paletten voor haar rekening neemt.”

 

Verscheidene vrachtwagens met lange opleggers staan naast de hangar te wachten op hun lading. “Wanneer deze drie eenheden hun ‘GO’ geven is het opnieuw aan het 29 Bataljon Logistiek om met zijn vrachtwagens de cargo naar Melsbroek te brengen,” aldus Daenen.

JAMC

 

Maar materiaal reist nooit alleen. “Vandaag reizen enkele tientallen passagiers mee, waaronder een kleine militaire delegatie,” weet de commandant. “Net als militairen tijdens een NEO (Non-Combatant Evacuation Operation), passeert iedereen via een bepaald parcours, de JAMC.” JAMC staat voor Joint Air Mounting Center, waar de mensen administratief en medisch gecontroleerd worden. “Net als in een echte luchthaven passeren zij bijvoorbeeld ook door een scanner.”

 

“Passagiers hebben uiteraard bagage bij. Terwijl de cargo al van gisterenavond klaar is en geladen, moeten we wachten op de bagage van de passagiers.” Dit pallet is het laatste stuk cargo dat morgen aan boord gaat, net voordat de hulpverleners mee voet aan boord zetten van de A400M. “Na hun screenings en controles krijgen de mensen nog verscheidene briefings. Dat gaat van een veiligheidsbriefing van het vliegtuig tot een uitleg over de toestand ter plaatse.”

Op weg om hulp te bieden

 

Onder een grauwgrijs wolkenpak zet de bus met haar passagiers koers naar Melsbroek. Terwijl de A400M afgeladen vol zit, stappen de helpende handen aan boord en gespen ze zich vast in hun stoel. Zowel qua mensen als vracht zal het niet de laatste vlucht zijn. Paraat om licht in de duisternis te schijnen.

Rein Van den Bergh

Rein Van den Bergh

Rein Van den Bergh