Belgische F-16’s trainen tussen de Noorse fjorden

Van 17 april tot 12 juni trainen twaalf F-16’s in de buurt van de luchtmachtbasis van Ørland in Noorwegen. Grootschalige oefeningen met internationale partners en uitgebreide trainingsvluchten in een uitgestrekt luchtruim staan op het programma voor de piloten en het personeel van de 2de en 10de Wing.

 

De Belgische luchtcomponent organiseerde de oefening Asgard Falcon in nauwe samenwerking met de Noorse luchtmacht. Een van de focuspunten was de Fighter Integration, waarbij de Belgische F-16’s intensief trainen met Noorse, Amerikaanse en Nederlandse F-35’s, de nieuwste generatie jachtvliegtuigen.

 

Ook de 15de Wing, het Control en Reporting Center uit Beauvechain, de Movement Control Group, de Militaire Politie, de Field Accomodation Unit en medische ondersteuning van 14de Bn Med waren aanwezig.

 

Aansluitend zal het Belgisch detachement in mei deelnemen aan de internationale oefening Arctic Challenge, waaraan meer dan 100 gevechtsvliegtuigen uit verschillende landen zullen deelnemen. Gedurende de trainingsperiode zal het personeel van de 10de Wing in Kleine-Brogel en de 2de Wing in Florennes elkaar in drie rotaties afwisselen.

 

Fighter Integration

 

“Het luchtruim, dat veel groter is dan in België, laat ons toe om Composite Air Operations (COMAO), grootschalige oefeningen met complexe scenario’s uit te voeren”, legt Axelle, Air Operations Officer, uit. “De aanwezigheid van de Noorse F-35’s bevordert ook een echte uitwisseling van ervaringen tussen beide landen.”

 

Noorwegen heeft zijn volledige F-16 vloot al vervangen door de nieuwe F-35’s die België ook zal ontvangen. Dit zorgt voor unieke trainingsmogelijkheden tussen de gevechtsvliegtuigen van de vierde en de vijfde generatie. Ook de omgeving is een extra troef: het laat hoog- en laagvliegen toe in een unieke setting.

 

De Noorse Squadron leider ‘Matrix’ verduidelijkt: “We trainen al jaren met de Belgen en die samenwerking verloopt heel goed.

Hoe meer vliegtuigen in de lucht, hoe dynamischer de scenario’s en hoe beter de training voor iedereen. En dankzij de fighter integration kunnen we ook op elkaars sterktes verder bouwen en elkaars zwakheden beschermen.”

 

Een unieke setting

 

Ook de Operational Conversion Unit neemt deel. Hoofdopdracht: nieuwe piloten opleiden om hen te laten toetreden tot een operationele eenheid, waar ze hun opleiding voor toekomstige operaties zullen voortzetten.

 

“Ik zit nu in de laatste fase van de F-16 opleiding. De bedoeling is om ‘basic combat ready’ te zijn als ik binnenkort naar het squadron ga,” legt Brend uit. “In Noorwegen komt alles wat we het voorbije jaar hebben geleerd samen in complexere scenario’s. De omgeving is echt uitzonderlijk. Het is prachtig om low level in de fjorden te vliegen”, besluit hij.

 

Deze trainingsperiode is erg belangrijk voor de luchtcomponent. Van technieker tot piloot, van mission planner tot brandweerman, het levert internationale ervaring op en stelt iedereen in staat uit te blinken op operationeel niveau.

Bilitis Nijs

Adrien Muylaert

Damien Van Laethem