Defensie gunt leveringscontract aan DAF Trucks

Defensie heeft DAF Trucks N.V. het contract gegund voor de levering van 636 lichte en 243 zware vrachtwagens. Een inschrijver vroeg om een schorsing bij de Raad van State maar deze werd niet ontvankelijk verklaard. De levering aan de eenheden is gepland vanaf 2022.

 

De vervanging van de dertig jaar oude vrachtwagens naar gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van ons personeel tijdens opdrachten te garanderen. Van elke versie zal veertig procent een gepantserde cabine hebben. Alle andere voertuigen kunnen bepantserd worden.

 

Op 9 december 2020 werd de opdracht betreffende de aankoop van de vrachtwagens voorlopig toegewezen aan DAF Trucks, in afwachting van het verstrijken van de wachttermijn. Op 23 december 2020 diende een van de andere inschrijvers echter een vordering in tot schorsing in hoogdringendheid van de gemotiveerde gunningsbeslissing bij de Raad van State. Die werd echter niet ontvankelijk verklaard.

 

DAF Trucks levert de 879 vrachtwagens in verschillende uitvoeringen. Van de 636 lichte vrachtwagens type 4×4 komen er drie versies. Er zijn 410 stuks die een kleinere container kunnen dragen, 174 in een versie met laadbak en 52 in een versie met laadbak en kraan.

 

De andere 243 zwaardere 8×8-vrachtwagens worden ook in drie versies geleverd. Er zijn 171 voertuigen uitgerust om containers te transporteren, 52 hebben een platform met kraan en 20 worden geleverd in een versie kiepwagen.

 

De lichte en zware vrachtwagens vervangen gedeeltelijk de Mercedes Unimog en Volvo N10, die Defensie respectievelijk sinds 1996 en 1991 in gebruik heeft. Die vrachtwagens boden geen of onvoldoende bescherming aan de bemanning. Daarom zijn ze niet langer geschikt voor gebruik in de conflictgebieden waar onze Belgische militairen worden ingezet. Bovenop de bescherming werd ook de bevoorrading in onderdelen van die voertuigen problematisch.

 

Ongevenaarde off-road capability

 

De DAF-vrachtwagens zijn uitgerust met een Tatra-chassis. Dat biedt ze een uitstekende tactische mobiliteit. De cabine biedt plaats aan drie bemanningsleden en heeft ruimte om alle radiomiddelen te integreren. Ook de beperkte hoogte is een belangrijke troef. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter.

 

Defensie besteedde ook bijzondere aandacht aan het bekomen van een minimale logistieke voetafdruk. Alle versies zullen beschikken over eenzelfde cabine (gepantserd of niet-gepantserd) en hetzelfde 4×4 of 8×8 chassis. De productie van de cabines van de militaire trucks vindt plaats in DAF’s cabinefabriek in Westerlo, België. De motoren komen uit de motorenfabriek van DAF in Eindhoven en het chassis worden bij Tatra in de Tsjechische Republiek geproduceerd.

 

De logistieke en technische ondersteuning wordt verzekerd via een Europees service point in Houthalen. De levering van de voertuigen aan de eenheden van de Landcomponent en Medische Component is gepland vanaf 2022.

Johan Lievens

Defensie & DAF Trucks - Tatra Defence