Een nieuw gepantserd evacuatievoertuig

Het Protected Evacuation Vehicle (PEV) wordt het nieuwe gepantserde evacuatievoertuig van de drie logistieke bataljons van de Landcomponent. Deze trekkers moeten tijdens buitenlandse opdrachten zware voertuigen als een Unimog, Dingo of Griffon kunnen evacueren.

 

Evacuatievoertuigen zijn niet nieuw binnen Defensie. Het PEV wordt het derde in zijn soort. Tot nu toe kocht Defensie deze voertuigen aan voor evacuaties van voertuigen op goede wegen en in een veilige omgeving. Buitenlandse opdrachten zijn een heel ander verhaal. Recente incidenten met geïmproviseerde explosieven in Mali hebben bewezen dat een maximale bescherming noodzakelijk is voor de veiligheid van het personeel. De bepantsering van de nieuwe trekker biedt daarom niet alleen bescherming tegen ballistische projectielen maar ook tegen mijnen en geïmproviseerde explosieven.

 

DAF Trucks N.V. haalde het contract binnen voor de bouw van negen gepantserde trekkers met diepladers.

 

De trekker zal gebouwd worden door DAF Trucks zelf, de cabines door Tatra Defence Vehicles.  Het voertuig heeft een 8×8 chassis met onafhankelijke wielophanging en een gepantserde cabine. Er is zelfs gedacht aan een systeem dat beschermt tegen chemische, radiologische, biologische of nucleaire aanvallen. Daarnaast is installatie van verschillende types radiosets mogelijk in de cabine. Dankzij een zeer sterke motor, aangepaste transmissie en de mogelijkheid tot 100 procent differentieelblokkering heeft deze trekker een uitstekende all terrain capaciteit en hoog rijcomfort.

 

De firma Broshuis, ook geen onbekende voor Defensie, zal de uitschuifbare dieplader bouwen. “Door te kiezen voor een dieplader wordt de hoogte van de PEV beperkt. Dat verhoogt de mobiliteit van de combinatie wanneer er een groter en zwaarder voertuig geladen moet worden,” verduidelijkt commandant Pieter De Coster, materiaalbeheerder bij Land Systems. Een aangepast kabelgeleidingssysteem zal samen met de dubbele lier op de trekker toelaten geïmmobiliseerde voertuigen te laden en ontladen. 

 

Ook technologische snufjes zoals een dodehoekcamera en een achteruitrijcamera ontbreken niet op het nieuwe voertuig. Dankzij de drie service points van DAF Trucks is de logistieke ondersteuning van het volledige PEV verzekerd.

 

Eerder in 2021 rijfde DAF Trucks al een contract binnen voor de levering van 636 lichte en 243 zware vrachtwagens. Die levering staat gepland vanaf 2022. Op de levering van het eerste nieuwe PEV is het wachten tot eind 2023.

Johan Lievens & Nathalie Mylle

Defensie & DAF Trucks N.V.