Katoen Natie en Defensie lanceren e-commerceplatform

De logistieke reus Katoen Natie en Defensie hebben de handen in elkaar geslagen om de vier milshops in verschillende kazernes te vervangen. Een handige webshop gekoppeld aan een centraal distributiecentrum moet het winkelcomfort van de militairen verhogen. Het hart van de operatie ligt in Beringen, aan het nieuwe distributiecentrum met de naam ‘TV Pegasus Martin’.

 

“Jullie zijn visionairen!” Met die woorden begon Fernand Huts, ceo van Katoen Natie, zijn toespraak. ‘”Het is de allereerste keer in de geschiedenis van het Belgische leger dat het zijn logistiek op deze schaal uitbesteedt. In naam van Katoen Natie bedank ik Defensie voor het vertrouwen”, aldus Huts. “De wereld verandert elke dag. In dat soort wereld moeten we op een sterke Defensie kunnen rekenen.”

 

De site TV Pegasus Martin in Beringen is het tastbare resultaat van de transformatie die de logistieke steun en diensten bij Defensie hebben ondergaan. Met een contract van twaalf jaar lijkt een lange samenwerking geboren tussen beide partijen. Voor Defensie was het belangrijk dat de militair centraal bleef staan. Leveringen van artikelen kunnen via de kazernes verlopen, maar ook bij de militair thuis of op een afhaalpunt. Een militaire Zalando als het ware.

 

In de nieuwe Fitbus – een vrachtwagen met oplegger – is het mogelijk om de kleding te passen, om die vervolgens op de webshop te kopen. Zo wil Defensie een brug bouwen tussen de webshop en de militair en meteen ook het aantal retourzendingen beperken.

 

Met deze digitale transformatie slaat Defensie een historische weg in. In een wereld die aan een razend tempo digitaliseert, moet Defensie bij de pinken blijven. Fernand Huts ziet de samenwerking alvast helemaal zitten. “Wir schaffen das”, concludeert hij met een glimlach.

Rein Van den Bergh

Gert-Jan D'Haene

Clint Soete