Rhino Recovery: voertuigen depanneren in internationale setting

Omgekantelde tanks, grote takelvoertuigen en veel technische bedrijvigheid… Tijdens de internationale oefening Rhino Recovery in Leopoldsburg eind oktober stond één taak centraal: het bergen en wegslepen van defecte voertuigen. Onder leiding van de Nederlanders oefenden de Belgen en Duitsers intensief allerlei scenario’s om voertuigen te depanneren in moeilijke omstandigheden.

 

Met de steun van het 18e Bataljon Logistiek uit Leopoldsburg had de 13e Lichte Brigade uit Nederland 22 verschillende scenario’s ontwikkeld om de inventiviteit en het inzicht van de deelnemers te testen. Hun doel: de voertuigen op de juiste plaats en op de juiste manier terugzetten.

 

Gedurende de oefening werkten de verschillende depannageploegen om beurt de verschillende scenario’s af. Van het bergen van twee 40-ton tanks tot het veilig manipuleren van kettingzagen, de taken waren zeer uitdagend en gevarieerd. Sommige scenario’s werden uitgevoerd in Oirschot, in Nederland, waar de Brigade een bergingsschool heeft.

 

Out of the box

 

De verschillende ploegen uit België, Nederland en Duitsland namen deel met hun eigen bergingsvoertuigen. De vijf Belgische teams gebruikten de Piranha Recovery en de recente Protected Recovery Vehicle (PRV) en Combat Recovery Vehicle (CRV). De deelnemers waren mechanici afkomstig uit, onder andere, het 18e Bataljon Logistiek, de 11e Genie en de logistieke vormingsschool van Doornik.

 

“Depanneren is out of the box denken en inventief zijn.. De mechanici moesten nadenken over de beschikbare opties en indien nodig de hulp van een andere natie vragen via de commandopost”, legt de verantwoordelijke van de oefening uit.

 

Nieuwe voertuigen

 

De oefening bood de gelegenheid om de relatief nieuwe voertuigen PRV en CRV uitgebreid te testen en te analyseren. “Ze zijn veel zwaarder dan de vorige, dat dwingt ons soms om anders te denken. Het materiaal is goed, maar je moet eraan wennen en vertrouwen krijgen”, legt een van de Belgische teamleaders uit. ”Omdat de voertuigen bijvoorbeeld veel kracht hebben en gedestabiliseerd kunnen worden, is het de kunst om de winch en de kraan tegelijkertijd voorzichtig te bedienen.”

 

Een ervaring voor jongeren

 

Het bergen van voertuigen gebeurt niet vaak, zeker niet onder zulke extreme omstandigheden. “Op de eerste dag zijn sommigen nog wat onervaren. Een aantal dagen ononderbroken oefenen is de ideale gelegenheid om bij te leren. Vooral omdat we elke keer een soort raadsel moeten oplossen”, legt detachementscommandant luitenant Rousseau uit. “Sommigen zeggen hier meer te hebben geleerd over depannage dan op een heel jaar in de kazerne. Het niveauverschil  neemt echt toe“.

 

Dankzij deze training kunnen de militairen nu in een reële situaties het nodige doen om op een veilige manier alle voertuigen te depanneren.

Bilitis Nijs

Lucia Gaggero

Nathalie Mylle