Trots op het verleden, vandaag inzetbaarder dan ooit, klaar voor de uitdagingen van morgen

Dit jaar viert de Belgische Luchtcomponent de 75ste verjaardag van zijn ontstaan op 15 oktober 1946. Naast de organisatie van de Belgian Air Force Days op de luchtmachtbasis van Florennes en de grootse militaire taptoe in het Jubelpark in Brussel, krijgt die belangrijke mijlpaal nog extra uitstraling. Dat gebeurt door een opmerkelijke beschildering van een F-16-gevechtsvliegtuig van de basis van Florennes.

 

Het logo met drie vliegtuigen legt de link tussen heden, verleden en toekomst. Het Spitfire-silhouet verwijst naar het eerste jachtvliegtuig waarmee onze luchtmacht ooit opereerde. Op 15 oktober 1946 stegen twee smaldelen, het 349ste en 350ste, op vanop het RAF-oorlogsvliegveld in Fassberg, Duitsland. Hun landing op het vliegveld van Evere was een onderdeel van de oprichtingsceremonie en betekende het prille begin van onze huidige luchtmacht.

 

Het vliegtuig in het midden symboliseert onze huidige inzet van onze middelen en personeel in operaties: van de Balkanoperaties over Afghanistan en Libië tot vandaag in het Midden-Oosten en de Baltische staten. Daarvoor kozen we de afbeelding van de F-16. Als kleine luchtmacht bewijzen we dag in dag uit een betrouwbare partner te zijn in missies voor vrede en veiligheid.

 

De F-35 is al een knipoog naar de toekomst. Met de komst de F-35-jachtvliegtuigen maar ook de NH90, de onbemande MQ-9B en het A400M-transportvliegtuig zal onze luchtmacht over het materieel en manschappen beschikken om de belangen van ons land en die van onze bondgenoten te ondersteunen waar dit van ons verlangd wordt.

 

Luchtmachtbasis Florennes, de thuisbasis van de jachtvliegtuigen

 

In 1942, bijna tachtig jaar geleden, beval de Duitse bezetter de bouw van een vliegveld op de terreinen van Florennes-Juzaine. Het vliegveld, officieel geopend in 1943 en gebruikt door de Luftwaffe, deed hoofdzakelijk dienst als uitvalsbasis voor jachtoperaties bij nacht.

 

In 1947 neemt het Belgische Militaire Vliegwezen de basis van Florennes in eigen handen. Majoor vlieger Lallement DFC BAR wordt aangeduid als eerste korpsoverste van de toenmalige 161ste Jachtwing bij dag, gevormd door het 351ste en 352ste smaldeel, uitgerust met de Supermarine Spitfire.

 

In februari 1948 verandert de benaming van de 161ste Wing in de 2de Jachtwing bij dag en worden beide smaldelen respectievelijk omgedoopt tot het 1ste en 2de smaldeel. De basis van Florennes blijft doorheen zijn bestaan de thuisbasis van de jachtvliegtuigen. Zo worden de Spitfire-gevechtsvliegtuigen opgevolgd door de F-84E Thunderjet in 1951, de F-84F Thunderstreak in 1955, de Mirage V in 1970 en uiteindelijk de F-16 Fighting Falcon in 1988.

 

Klaar voor de eerste vlucht

 

Aandachtige ogen konden de voorbije dagen al het toestel met de feestelijke beschildering opmerken. Het vliegtuig verliet vandaag definitief de schildersloods of paint shop voor een laatste inspectie van de motor in de engine shop. Over enkele dagen is het vliegtuig klaar voor zijn eerste vlucht door het Belgische luchtruim. Onze professionele schilders zorgden voor een fantastisch resultaat. Hoe je camera alvast gereed!

Jo Vanden Broeck

Manu Boosko