Uitzonderlijk vervoer van brugelementen van Jambes naar Amay

De Movement Control Group is de eenheid die de logistieke verplaatsingen van voertuigen of materieel organiseert, coördineert en controleert. Door de sluiting van de geniekazerne in Jambes gingen ze in de nacht van 30 juni een grote uitdaging aan: een hele brug verplaatsen naar het nieuwe geniemuseum in Amay.

 

De Algrain-brug is niet demonteerbaar. Doordat ze bestaat uit lassingen en niet meer verkrijgbare stukken is het nodig om ze in haar geheel te vervoeren. Omdat een verkeersstrook tussen 3 en 3,5 m breed is en de brug 5,3 m breed, werden heel wat voorzorgen genomen om die opdracht tot een goed einde te brengen.

 

Door de week werd de bodem met staalplaten verstevigd om de brug met behulp van een kraan op te tillen en op een opligger te zetten.

 

Hoe vervoer je zo’n lading?

 

Om een uitzonderlijk vervoer te organiseren en veilig te laten verlopen, moet heel wat extra hulp worden ingeschakeld.

 

In de eerste plaats moet er een technische verkenning van de volgweg gebeuren. Hierdoor kan het meest efficiënte traject worden bepaald – ondanks enkele moeilijkheden. Met een vrachtwagen van 35 ton, beladen met een brug van 13 ton, 22 m lang, 4 m hoog en meer dan 5 m breed, is het zonder enkele aanpassingen immers zo goed als onmogelijk om een rotonde over te steken. Om toestemming te krijgen om signalisatieborden (zelfs van overwegen) te verwijderen of om bepaalde wegen tijdens de passage af te sluiten, overlegde de Movement Control Group eerst met de Waalse overheidsdienst voor mobiliteit en infrastructuur. Ze coördineerden ook met de lokale politie van Namen en Amay om langs sommige volgwegen een parkeerverbod te vragen.

 

In samenwerking met de lokale politie moet de militaire politie het konvooi escorteren om sommige straten af te sluiten en ook een rotonde waarop de vrachtwagen tegen de richting in moet rijden.

 

Tot slot begeleiden vier gele bestelwagens van de Movement Control Group het hele konvooi. De eerste rijdt enkele minuten voor het konvooi om te verzekeren dat er onderweg geen problemen opduiken. De tweede rijdt net voor het uitzonderlijk vervoer om het transport te beveiligen. De twee laatste volgen de vrachtwagen om de breedte aan te geven voor het achterliggend verkeer.

 

Ondanks enkele moeilijkheden wegens werken op de autosnelweg verliep het traject zonder schade. Dat was te danken aan de voorzienigheid en de organisatie van de politie die het konvooi begeleidde. In twee uur tijd werd de brug zonder incidenten vervoerd en kwam ze aan bij het in opbouw zijnde archeodrome van het geniemuseum, dat zijn deuren in Amay zal heropenen.

Manon Collignon

Vincent Bordignon