Wapenbeurs Londen: Marine surft mee op hoogtechnologische golf

De gebruikte technologieën in de veiligheidswereld evolueren pijlsnel en om een overzicht te creëren, werd vorige week in Londen verzamelen geblazen. De wapenbeurs DSEI (Defence & Security Equipment International) brengt de hele toeleveringsketen van de defensie- en veiligheidsindustrie in contact met overheden, nationale strijdkrachten en andere relevante partners. Ook de Marine en het Directorate General Material Resources (DG MR) waren van de partij.

 

Om mee te zijn met het nieuwste van het nieuwste, is het hoogstnoodzakelijk om marktonderzoek te doen. Hier komt DG MR in het verhaal: zij volgen namelijk alle nieuwe trends op de voet en functioneren als brug tussen Defensie en de industrie.

 

Kapitein-ter-zee Coppieters is verantwoordelijk voor het materiaalbeheer van de Marine en ging dan ook samen met een team op bezoek bij verschillende standhouders: “Deze bezoeken zijn essentieel. Het geeft de mogelijkheid aan een materiaalbeheerder om een blik in de toekomst te werpen en te zien wat effectief mogelijk wordt. Het is aan ons om materiaal te voorzien die in operationele situaties onze mensen optimaal ondersteunt.”

 

“We merken dat de technologie met een zekere versnelling evolueert, zeker wat data en databehandeling betreft. We zien dat er in de toekomst nog veel fijner en preciezer gewerkt zal kunnen worden. Daarnaast staat ook de beveiliging van kritieke infrastructuur (windmolens, datakabels) hoger op de agenda door de geopolitieke situatie.”

 

Patrouillevaartuig Castor als multifunctionele tool

 

Naast de gigantische hallen met demomateriaal, waren er ook een aantal schepen te bezoeken tijdens DSEI. Schepen van de Royal Navy (Groot-Brittannië) alsook van de Koninklijke Marine (Nederland) torenden mooi uit boven ons patrouillevaartuig Castor, dat opengesteld werd voor geïnteresseerde bezoekers. De Castor ligt uitzonderlijk in Londen, normaal gezien is zij actief voor de Belgische kust om de kritieke infrastructuur te bewaken of andere risicovolle situaties op de Noordzee te ontmantelen.

 

De Commandant van de Castor, Kristof Van de Vondel, blikt tevreden terug: “We hebben veel geïnteresseerde bezoekers over de vloer gekregen die willen weten hoe onze schepen opereren, welke sensoren aan boord zijn en het soort inzetmodaliteiten die wij voorzien. Heel wat landen zijn onder de indruk van onze flexibiliteit en regelmatige aanwezigheid in kritieke situaties. Het is een capaciteit die heel weinig marines hebben, terwijl onze operationele output zeer hoog ligt.”

 

Theorie en praktijk

 

De beslissing van een materiaalbeheerder heeft heel wat impact in de dagdagelijkse realiteit van een bemanningslid. Om die ervaringen aan boord wat beter in beeld te brengen, voer Vaandrig-ter-zee 2e klasse Vandemaele mee met de Castor van Zeebrugge naar Londen.

 

Vandemaele werkt mee aan het project van een eventuele derde patrouillevaartuig, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor de huidige patrouillevaartuigen: “Als materiaalbeheerder is het niet gemakkelijk om een goede band met de gebruiker op te bouwen, meestal loopt dat contact via mail. Door mee aan boord te gaan, weet ik beter wie welke kennis heeft aan boord en waar ik terecht kan voor specifieke vragen. Het is belangrijk om te weten hoe tevreden ze zijn van het schip. Die opgedane kennis kan ik meenemen naar onze toekomstige projecten.”

 

“Naast het contact met de bemanning, ben ik hier ook voor de connectie met de industrie. Wij laten hun weten wat de bemanning nuttig vindt en graag of minder graag gebruikt, waardoor de industrie weet wat ze kan verbeteren.”

Sten M.

Jorn U.