Zonnewagen op het militaire vliegveld van Bevekom

In april maakte het Agoria Solar Team van de KU Leuven gebruik van de startbaan in Bevekom om de nieuwe remmen van hun zonnewagen te testen. “De lange rechte baan is ideaal om nieuwe testen uit te voeren, voordat we in september kunnen deelnemen aan de volgende wedstrijd”, legt strateeg Tine Wildiers uit.

 

Wanneer het luchtverkeer van Bevekom ’s avonds aan de grond staat, laden de studenten van de KU Leuven hun zonnewagen uit. De racewagen op zonne-energie kreeg een nieuwe set remmen die nu voor het eerst wordt uitgetest. De startbaan van de luchtmachtbasis in Bevekom is daar dan ook de ideale locatie voor, vertelt Tine Wildiers. “De startbaan bestaat uit twee lange rechte stukken die goed onderhouden zijn. Dat is niet alleen belangrijk voor het luchtverkeer dat hier opstijgt en landt, maar ook wij willen vermijden dat er losliggende steentjes tegen de zonnepanelen terechtkomen. Daarnaast mogen de zonnewagens ook enkel op privéterrein rijden en moet je hier geen rekening houden met bochten.”

Evenveel km testen als wedstrijd
Op een afgemeten parcours testen de studenten de veiligheid van de nieuwe remmen en controleren ze of de zonnewagen voldoet aan de wedstrijdregelgeving. Startende met een zachte remtest aan 5 km/uur bouwen ze de snelheid op tot 60 km/uur en onderzoeken ze de afstand dat het voertuig nodig heeft om volledig tot stilstand te komen.

De nieuwe remmen maken deel uit van de voorbereiding op hun volgende wedstrijd, die in september plaatsvindt. “Voor het vertrek moeten de zonnewagens hetzelfde aantal testkilometers rijden als het aantal wedstrijdkilometers dat gepland staat”, verduidelijkt Pr-verantwoordelijke Emma Stalmans. En dat is niet weinig. “Tijdens een wedstrijd leggen de zonnewagens vaak een gemiddelde afstand van 3000 kilometer af, verdeeld over verschillende dagen. Dus moeten we ook minstens 3000 kilometer aan testritten voorzien.”

 

Defensie en wetenschap
De mogelijkheid om wetenschappelijke testen uit te voeren in een militaire infrastructuur kadert in het beleid van minister van Defensie Ludivine Dedonder, die een goede samenwerking tussen Defensie en de academische wereld op het gebied van innovatie en wetenschappelijk en technologisch onderzoek hoog in het vaandel draagt.  “Het leek me vanzelfsprekend om de landingsbanen van Bevekom open te stellen ten behoeve van technologisch onderzoek”, zegt Ludivine Dedonder. “Het illustreert mijn wens om Defensie te positioneren als partner in technologisch onderzoek. Dit geeft Defensie toegang tot geavanceerde technologieën voor zijn toekomstige capaciteiten. Bovendien stelt dit onze technologiebedrijven in de defensie- en veiligheidssector en onze onderzoekscentra in staat om op te klimmen tot of zich te handhaven als mondiale paradepaardjes. Ik wens het Agoria Solar Team van de KU Leuven heel veel succes. Ik hoop dat de test van hun nieuwe remsysteem zijn efficiëntie heeft kunnen aantonen”, besluit de minister.

Wilge Decraene

Clint Soete

Damien Van Laethem