Eerste DAF CF Military trucks geleverd aan Belgische Defensie

DAF Trucks heeft vandaag de eerste militaire voertuigen uit een serie van 879 trucks aangeboden aan de Belgische Defensie. Generaal-majoor Thierry Esser, als vertegenwoordiger van de minister van Defensie, nam samen met luitenant-generaal Frédéric Goetynck de sleutels in ontvangst van Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. De overdracht vond plaats in DAF’s Assen- en Cabinefabriek in Westerlo.

 

De order van de Belgische Defensie bestaat uit 636 (lichte) 2-assige trucks met een 4×4 aandrijflijn voor algemene transporttaken, 243 (zware) 4-assige trucks met een 8×8 aandrijflijn voor specifieke toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is). Het totaalbudget bedraagt 259 miljoen euro.

 

Veertig procent van de voertuigen wordt uitgerust met een cabine die de inzittenden een hoge bescherming biedt tijdens militaire operaties.

 

De levering van de eerste 150 zware voertuigen aan de eenheden van de Landcomponent (gemotoriseerde Brigade en Special Operations Regiment) en de Medische component is volop in voorbereiding.

 

Ongeëvenaarde off-road-capaciteiten

 

Voor de CF Military voertuigen werkt DAF nauw samen met het gerenommeerde TATRA TRUCKS in Tsjechië. Alle trucks maken gebruik van een uniek chassis-concept met een all wheel drive aandrijflijn en een centrale, dragende koker waaraan een onafhankelijke wielophanging is gemonteerd. De onafhankelijke wielophanging, het speciale TATRA-chassis en het Central Tire Inflating System garanderen uitstekende off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen.

De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter PACCAR MX-11 (4×4) of een 12,9 liter PACCAR MX-13 (8×8) motor met vermogens van 300 kW/410 pk tot 340 kW/460 pk. Ook de beperkte hoogte is een belangrijke troef. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter.

 

Cabines ‘Made in Belgium’

 

Defensie besteedde ook bijzondere aandacht aan het bekomen van een minimale logistieke voetafdruk. Alle versies zullen beschikken over eenzelfde cabine (gepantserd of niet-gepantserd) en hetzelfde 4×4 of 8×8 chassis. De productie van de niet-gepantserde cabines van de CF Military trucks vindt volledig plaats in de DAF-fabriek in Westerlo. TATRA DEFENCE VEHICLES  levert de geavanceerde beschermde cabines, waarvoor het interieur eveneens in Westerlo geproduceerd wordt. De PACCAR-motoren komen uit de fabriek van DAF in Eindhoven.

 

Wereldwijd onderhoud

 

De Belgische Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military voertuigen verzorgen, waarbij het DAF-dealernetwerk in België – met aangeduide steunpunten in Houthalen en Grâce-Hollogne – een cruciale rol speelt. Voor onderhoud buiten de Belgische landsgrenzen staat het DAF-dealernetwerk met ruim 1.100 locaties wereldwijd ter beschikking, ondersteund door de DAF International Truck Service (ITS  hulpdienst). Voor een goede beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie rekenen op de steun van PACCAR Parts.

 

Ludivine Dedonder, minister van Defensie: “Een goed uitgebouwde logistieke en transportcapaciteit zijn onontbeerlijk voor het doen slagen van militaire operaties. Met de komst van deze nieuwe transportvoertuigen zet Defensie dan ook opnieuw een grote stap vooruit. Deze nieuwe voertuigen zijn geschikt voor alle operatietonelen en zijn daarnaast ook letterlijk van levensbelang voor onze militairen die dagelijks hun leven op het spel zetten in het belang van onze veiligheid. Maar liefst 40% van de geleverde voertuigen zijn bepantserd en bieden levensnoodzakelijke bescherming aan ons personeel in operatie. Indien nodig, kunnen ook de andere voertuigen uitgerust worden met dergelijke bescherming in het belang van ons personeel. Dat een groot deel van de productie ook nog in België plaatsvindt, stemt me uiteraard zeer tevreden. Door samen met Belgische bedrijven te werken aan onze strategische autonomie en de veiligheid van onze militairen versterken we immers niet alleen Defensie, maar het hele land.”

 

“Vertrouwen op materieel”

 

“Onder de meeste moeilijke en uitdagende omstandigheden wil een leger kunnen vertrouwen op zijn materieel”, aldus Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We zijn dan ook trots dat het Belgische leger heeft gekozen voor de betrouwbaarheid en de ongeëvenaarde kwaliteiten van onze Military CF trucks. De veelzijdigheid van onze voertuigen onderstreept dat DAF ook voor alle militaire toepassingen een uitstekende transportoplossing biedt.”

 

“De veiligheid van ons personeel en betrouwbaar materieel zijn primordiaal” benadrukt luitenant-generaal Frédéric Goetynck, directeur-generaal van de algemene directie Material Resources (DGMR). “De vervanging van de dertig jaar oude niet-beschermde vrachtwagens naar gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van het personeel tijdens opdrachten te garanderen met voertuigen die een sterke alle-terreincapaciteit bieden binnen hun categorie.”