De NH90 trotseren de Corsicaanse bergen
Corsica en zijn bergachtige landschappen vormden van 11 tot 28 april een perfect oefenterrein voor de helikopters van het 18de squadron. Een opleiding die het mogelijk maakte om met behulp van het Mobile Air Operations Team (MAOT) en het 3de Bataljon Parachutisten diverse kwalificaties te vernieuwen of te behouden.
Het 18de squadron van de 1e Wing van Bevekom trok voor een intensieve oefenperiode naar Corsica omwille van twee belangrijke troeven die het eiland bezit. “Vliegen in het gebergte is een belangrijke kwalificatie die we moeten behouden”, vertelt NH90-piloot Jacky. “Anderzijds heb je aan de kust een zone waar we mogen vuren met de MAG (Mitrailleuse d’Appui Général), het machinegeweer dat aan boord van de helikopter kan geïnstalleerd worden.”
Transporthelikopter
De NH90 TTH is voornamelijk bedoeld voor transport en is geen gevechtshelikopter. “We kunnen één of twee MAG’s meenemen, maar het machinegeweer wordt enkel gebruikt om onszelf te verdedigen of om een andere helikopter die we escorteren te beschermen, bijvoorbeeld om een gewonde te evacueren”, legt Jacky uit.
Uiteraard gaat het niet enkel om het vervoeren van materieel of slachtoffers. De NH90 kan ook paracommando’s of special forces brengen daar waar ze moeten infiltreren. In dit geval waren dat hoge en afgelegen plaatsen in de bergen. Voor dit tactisch luik van de kwalificatie werd beroep gedaan op een Special Reconnaissance team en een Joint Fire Support (JFS) team van het 3de Bataljon Parachutisten in Tielen.
Wat luchttransport betreft kan het 18de Smaldeel rekenen op de steun van het Mobile Air Operations Team (MAOT). “Aan de hand van een grote slinger kan de helikopter zeer zware lasten vervoeren, bijvoorbeeld een artilleriestuk of een kleine terreinwagen zoals de LUV (Light Utility Vehicle).”
Vochtigheid, wind, onweer
Het weer is ongetwijfeld een van de meest verraderlijke elementen in de bergen. “Op een eiland is er altijd een hoge luchtvochtigheid. Door het bergachtige landschap vormen zich vaak stapelwolken, die snel tot onweer kunnen leiden. Daarin vliegen wil je echt vermijden”, zegt Jacky standvastig.
“Ook de wind moet de grootst mogelijke aandacht krijgen”, gaat hij verder. “Zo heb je in de bergen vaak valwinden die de helikopter naar beneden duwen. Vliegen in die omstandigheden is echt onaangenaam.”
Licht wapenvuur
Ondanks enkele meteorologische tegenslagen is alles goed gegaan tijdens de oefening en werden alle kwalificaties behaald. “Wanneer we niet konden vliegen, was er wel een alternatief programma zoals het vuren met kleine wapens. Stilzitten hebben we niet gedaan”, benadrukt hij.
“Het einde van de oefenperiode is in zicht en het weer ziet er zeer goed uit. We sluiten dus af met een tactische oefening waarin iedereen een rol speelt. Een apotheose waarin alle elementen waar we de voorbije weken op getraind hebben, vervat zitten”, besluit Jacky met een glimlach.