Forward Land Forces Litouwen: 3,2,1 daar gaan ze!
Op donderdag 10 augustus omstreeks 15 uur vertrok een A400M vanuit Melsbroek richting Litouwen met aan boord 86 militairen. Ze vervoegen hun collega’s die al enkele weken ter plaatse zijn. Ze vormen er samen het Belgische detachement van 245 militairen, grotendeels afkomstig van het Bataljon 12/13 Linie. Ze zijn op weg om zes maanden aanwezig te zijn in Litouwen om de Oostflank van de NAVO mee te ondersteunen.
“Het is mijn eerste missie en ik ben heel blij en enthousiast,” vertelt Rebecca, jonge sergeant van 21 jaar. “Ik ben natuurlijk wel een beetje zenuwachtig, maar ik heb verschillende trainingen gehad en ik heb deelgenomen aan twee pre-deployment oefeningen in Duitsland en in Leopoldsburg.” Rebecca zal vooral haar kleine broer erg missen met wie ze een heel nauwe band heeft. “Mijn ouders doet het natuurlijk ook wel iets dat hun kleine meisje voor de eerste keer op zending vertrekt,” vertelt ze al glimlachend.
In haar eenheid 12/13L zorgt Rebecca vooral voor het korpsmateriaal zoals rugzakken en helmen. “Ter plaatse zal ik verantwoordelijk zijn voor de verplaatsingen van het personeel en voor de logistiek.” Andere eenheden zijn ook aanwezig, zoals het 4e Bataljon Logistiek, het 23e Medische Bataljon, de 4e Groep CIS, het 4e Bataljon Genie et het Bataljon Artillerie.
Logistiek ter plaatse
Een paar dagen eerder, vanuit de haven van Zeebrugge, vertrok reeds tonnen aan materiaal richting Oost-Europa. Dit logistiek maneuver staat onder leiding van de Movement Control Group (MCG).
Onder een striemende regen lopen chauffeurs van het 4e Bataljon Logistiek uit Marche-en-Famenne naar een parking bomvol militaire voertuigen. Bestemming van de voertuigen: de buik van een ware zeemastodont. Althans de komende uren toch. Later op de dag gaan de trossen los en zet het schip koers naar de Litouwse havenstad.
Belgische inzet
Samen met 12/13 Linie zal het 4e Bataljon Logistiek de komende zes maanden als pilooteenheid opereren. Zo’n 250 Belgische militairen staan klaar om zich in te zetten om de oostelijke flank van de NAVO te verdedigen. Samen met de Belgische inzet in Roemenië kreeg deze krachtinspanning een nieuwe naam; Forward Land Forces.
Variatie
Maar geen inzet zonder voertuigen en logistiek. “Daar komen wij bij kijken,” vertelt Niels ons terwijl we wachten om aan boord van het schip te mogen. Met hun opvallende fluogele vesten kan je ze niet missen. “De Movement Control Group zie je overal. Vandaar ook de variatie in onze job. Vandaag begeleiden we het laden van een schip, morgen een kolonne en de dag erna zijn we bezig met een treintransport.” Het mag duidelijk zijn dat een job bij MCG elke dag anders is.
Rampman
Hélène treedt Niels bij. We vinden haar aan de ramp (oprit, red.) van de Nederlandse zeemastodont, daar waar de voertuigen het schip oprijden. “Mijn werk als ‘rampman’ bestaat uit het noteren van alles wat de ramp van het schip passeert,” legt ze uit. “Ook geef ik zogenaamde bestellingen door aan mijn collega’s aan de parking van de voertuigen. Vanuit de buik van het schip melden ze mij hoeveel plaatsen voor voertuigen er nog beschikbaar zijn en ik geef deze informatie door.”
Ondanks dat de regen met bakken uit de lucht valt en het ontiegelijk vroege zondagse uur staat de West-Vlaamse met een glimlach op haar gezicht te werken. “Zoals Niels al aanhaalde is deze job enorm gevarieerd. De afgelopen maanden zat ik verschillende keren in het buitenland, waaronder in Jordanië en de Verenigde Staten.” Het mag duidelijk zijn, overal waar er Belgische militairen een spreekwoordelijke centimeter moeten bewegen vind je MCG terug.
Tientallen tonnen
De gehele logistieke beweging in de haven staat onder leiding van Gino. Hij staat aan het hoofd van de afdeling MCG West, die zich vooral concentreert op maritieme activiteiten. Maar zoals we hebben geleerd uit de getuigenissen van zijn collega’s staan zij in voor zoveel meer.
“Vandaag gaan er 77 voertuigen, 23 trailers en 73 containers aan boord. Tel daar ook nog vier Luxemburgse voertuigen bij en de lading hier is compleet.”