Binationaal A400M Training centrum in Melsbroek: een mijlpaal voor Belgische en Luxemburgse luchttransportpiloten

Op maandag 22 mei werd het BELUX National A400M Training Center (BNTC) in de 15 Wing in Melsbroek officieel geopend. Het BTNC, met als pronkstuk de nieuwe vluchtsimulator, is een belangrijke mijlpaal voor de opleiding en training van luchttransportpiloten uit België en Luxemburg. De ceremonie vond plaats in het bijzijn van de minister van Defensie Ludivine Dedonder, de Chef Defensie Admiraal Michel Hofman, de vertegenwoordiger van de Luxemburgse Minister van Defensie en de Vice President Training and Flight Ops van Airbus Military.

 

Van de negen Full Flight Simulatoren A400M (FFS) wereldwijd, staat het nieuwste model sinds kort te pronken op de vliegbasis van de 15e Wing in Melsbroek. Na de vervanging van de oude C130-transportvliegtuigen door de A400M-vloot in 2022 en de bouw van een nieuwe onderhoudsloods in 2021, markeert de opening van het BNTC opnieuw een belangrijke stap in de transformatie van onze luchtcapaciteit.

 

“Om onze A400M-vloot, een gezamenlijke vloot met het Groothertogdom Luxemburg, operationeel te houden, moeten onze piloten trainen voor alle mogelijke missies. Daarom huldigen we vandaag het BELUX National A400M Training Center in”, verklaarde de minister trots tijdens de persconferentie op de vliegbasis in Melsbroek.

Realistisch trainen op de Flight Sim

 

Het middelpunt van het centrum is de nieuwste generatie Full Flight Simulator. Deze hoogtechnologische vluchtsimulator is van onschatbare waarde voor de opleiding en herkwalificatie van piloten op de A400M. De vluchtsimulator is technologisch van een zodanig niveau dat vlieguren in de FFS gelijkwaardig zijn aan die van een echte A400M.

 

“Zo’n 90% van de basisopleiding van de A400M, inclusief noodtraining, gebeurt nu op de Full Flight Simulator”, legt instructeur-piloot ‘Josse’ Van Hellemont uit. “De FFS biedt een realistische driedimensionale omgeving waarin we heel gericht kunnen trainen. Zo kunnen we in een paar uur oefenen op meerdere situaties, zoals verschillende weersomstandigheden of pannes. Daarnaast kunnen we ook trainen op situaties die je in het echt niet of moeilijk kan oefenen zoals mislukte parachutages of automatische landingsstoringen bij slecht zicht.”

 

Ook voor loadmasters en technici

 

Naast piloten kunnen ook loadmasters trainen in het BNTC. Met behulp van een interactieve virtuele tool leren loadmasters werken met de loadmastersystemen voor laadruimtebeheer, drop-sequenties en noodsituaties. Ook vliegtuigtechnici profiteren van de simulator om onderhoudstaken te oefenen, zoals procedures voor het opstarten van de motor.

 

“Dit instrument kan onze troepen en die van onze partners en bondgenoten volledig ondersteunen bij allerlei operaties: van het afleveren van materieel tot het inzetten van parachutetroepen en het ondersteunen van evacuaties in crisissituaties”, aldus minister Dedonder.

Binationale samenwerking

 

De A400M-vloot, bestaande uit zeven Belgische vliegtuigen – waarvan het laatste eind dit jaar wordt geleverd – en één Luxemburgs vliegtuig, is een binationale samenwerking tussen België en Luxemburg. “Hiermee hebben we een concreet voorbeeld van een echte operationele samenwerking tussen Europese landen”, vervolgt minister Dedonder.

 

In het BNTC zullen bemanningen uit beide landen kunnen trainen en zich kwalificeren op de Full Flight Simulator. “Het feit dat we deze capaciteit nu in huis hebben, verhoogt de beschikbaarheid van onze crews aanzienlijk en draagt bij aan een hogere beschikbaarheid van de vliegtuigen voor operationele inzet”, vult Luitenant-generaal Goetynck, de baas van DG Material Resources, aan.

 

Globale transformatie

 

Het opleidingscentrum en de bijbehorende opleidingscapaciteit maken deel uit van een omvangrijk transformatieprogramma dat meer dan twintig jaar geleden van start ging. “Naast de aankoop van de A400M en de nodige infrastructuurwerken werden nog verschillende andere inspanningen geleverd”, gaat minister Dedonder verder. “De technici kregen aangepaste ondersteuningssystemen, het nodige gereedschap en nieuwe werkkledij. Maar ook op het gebied van de organisatie van het onderhoud en de opleiding van de militairen van de 15W werd er ingezet.”

 

Naast Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is België nu het vijfde land binnen de A400M-gemeenschap dat investeert in een eigen trainingscapaciteit met Full Flight Simulator voor de A400M.

Wilge Decraene

Vincent Bordignon