De nieuwe mijnenjagers van Defensie: een stand van zaken

In mei 2019 ondertekende de Belgische regering samen met Nederland een contract voor twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsschepen bij Belgium Naval & Robotics (BNR). Ondertussen heeft het programma al heel wat mijlpalen bereikt: een overzicht.

 

Op 23 oktober 2019 was er een systems requirement review voor de nieuwe schepen. De validatie daarvan was de basis voor de lancering van het schip, zijn systemen en zijn drones.

 

Ongeveer een jaar na de ondertekening van het contract, in mei 2020, werd de volgende mijlpaal gepasseerd: de systems functional review. Daarbij werden de functionele en architecturale studies van alle scheepssystemen gevalideerd (computernetwerken, cyberarchitectuur, elektrische installaties, voortstuwing, gevechtssystemen, UAV’s, enz.).

 

Het consortium BNR werkt momenteel volop aan de dimensionering van het hoofdgebouw, de gedetailleerde indeling van de compartimenten en ruimtes, de drones, hun missiesysteem en bijbehorende verwerkingssoftware en specifieke ontwikkelingen voor het gevechts- en mijnenbestrijdingssysteem. Dit alles moet leiden tot een preliminary design review, gepland voor het einde van 2020.

 

Volgend jaar volgt dan ten slotte de critical design review. Zodra die gevalideerd is, kan de bouw van het eerste schip beginnen. Dat zal voornamelijk in Bretagne gebeuren. De andere mijnenjagers worden op diverse Europese werven gebouwd en worden in Frankrijk voltooid.

 

De tewaterlating van het eerste schip voor de Belgische Marine is gepland in juni 2021, de oplevering in september 2024. Omdat dit de eerste van de serie is, zal zijn test- en ontwikkelingsfase uiteraard langer duren dan bij de andere mijnenjagers.

 

Het tweede schip wordt in mei 2025 opgeleverd en is bestemd voor de Nederlandse marine. De tien andere volgen in het tempo van één schip per zes maanden, afwisselend voor België en Nederland (zes per land). De volledige operationele capaciteit wordt rond 2030 bereikt.

Johan Lievens

EuroNaval - DG MR