Defensie vernieuwt haar patrimonium commerciële voertuigen 4×4

In 2020 werd een overeenkomst afgesloten voor de vervanging van de commerciële 4×4 vloot van Defensie. Dit contract ambieert de vervanging van de actuele vloot over een periode van 4 tot 5 jaar. In maart dit jaar hebben eenheden al nieuwe Ford Ranger in ontvangst genomen

 

De afgesloten raamovereenkomst betreft een samenwerking met de Federale Politie en andere overheidsdiensten via een Tactisch en Operationeel Federaal Aankoopoverleg (TOFA). Dit heeft als doel de behoeften van de deelnemers aan de gemeenschappelijke overeenkomst te standaardiseren en integreren.

 

Wanneer een federale overheidsdienst (FOD) bepaald materiaal wil kopen, wordt er bekeken of andere FOD’s dezelfde behoeftes hebben. Op die manier kan er een betere prijs bedongen worden. Defensie schreef zich in op deze TOFA (Gemeenschappelijke Overeenkomst nummer 1 – GO N°1) waarvan de Federale Politie de leiding nam.

 

Ford Ranger & Volkswagen Tiguan

 

De Ford Ranger XLT en de Volkswagen Tiguan Life zijn de nieuwe 4×4 voertuigen voor Defensie. Ze vervangen de huidige 4×4 vloot van 132 KIA Sportage en 50 Volkswagen Amarok voertuigen. Deze werden in 2012 aangekocht ter ondersteuning van kampen, oefenterreinen, vormingen, functionering (vb. de wacht/bewaking) en nationale opdrachten. “De VW’s en KIA’s zijn al op leeftijd en in mindere toestand dus was het noodzakelijk om deze te vernieuwen”, verduidelijkt luitenant Thomas De Vos, materiaalbeheerder bij DG MR (Algemene Directie Material Resources).

 

De materieelbeheerder heeft in samenwerking met de verschillende stafdepartementen een analyse gemaakt van wat er in de toekomst nodig is. “De huidige voertuigen worden niet enkel vervangen maar we gaan ook een hoger aantal aankopen. Het aantal voertuigen stijgt van 182 naar 207”. (110 pick-up’s en 97 SUV’s).

 

De nieuwe voertuigen beschikken over extra bodembescherming (tegen impact van stenen/ondergrond) en een multimediasysteem (Touchscreen, Radio, GPS, …). Daarnaast is het mogelijk om een VHF (very high frequency) of UHF (ultra high frequency) radio in de voertuigen te installeren. De pre-installatie is aanwezig.

 

De pick-ups beschikken ook over een combi trekhaak om alle type aanhangwagens tot 3.5T te trekken. “De extra laadruimte achteraan de Ford Ranger is positief. Hij beschikt bovendien over een beperkte offroad capaciteit,” klinkt het.

 

Extra’s

 

De Ford Ranger en Volkswagen Tiguan worden ingericht in functie van het gebruiksprofiel. Zo hebben de voertuigen voor werfgebruik, DOVO en de Bird Control Unit een aantal extra’s.

 

De eerste 48 pick-ups zijn intussen opgeleverd bij eenheden (10 Wing, 2 Wing en 1 Wing). De oude voertuigen worden uit omloop genomen: ze worden verkocht door SDV (verkoopdienst van Defensie) of gebruikt voor didactische doeleinden.

 

Meerdere bestellingen

 

De tweede bestelling van 32 Ford Ranger en 15 VW Tiguan is al opgeleverd. Een de derde bestelling van 19 Ford Ranger en 15 VW Tiguan is in productie. Een 4e bestelling van 47 VW Tiguan, waarvan 2 speciaal ingericht voor de Militaire Politie en 2 voor de Movement Control Group wordt eind dit jaar geplaatst. De laatste bestelling van 11 Pick-ups en 20 SUV’s volgt komend jaar.

DG MR

DG MR