Display Team in de kijker: NH90 Caiman

Aude Audenda, letterlijk vertaald ‘waag wat gewaagd moet worden’, is het motto van de vliegbasis Koksijde waar de Belgische NH90 NFH-helikopter 24 op 7 klaarstaat om zoek -en reddingsacties uit te voeren aan de kustlijn en op zee. Naast Search and Rescue (SAR) en maritieme (MAR) opdrachten krijgt één van deze vier helikopters ook de kans om z’n capaciteiten in binnen- en buitenland op luchtevenementen te tonen.

 

In SAR-operaties is er steeds een crew van vijf aan boord: de piloot en copiloot, een cabin operator die de winch bedient en de duiker en de medic die via de winch naar beneden gaan. Wist je dat de NH-90 NFH bewapend kan worden bij maritieme opdrachten? De tweede opdracht van de NH90 is namelijk steun leveren aan een fregat. Dit gebeurt in de vorm van logistieke bevoorrading, bijdragen aan het algemene radarbeeld en dus ook gewapende inzet met machinegeweren.

 

Hulp aan de natie

 

Ten slotte bieden de helikopters ook hulp aan de natie tijdens noodsituaties. Zo hielpen ze onder andere mee tijdens de overstromingsramp in Wallonië en de aanslagen in Brussel in 2016. Daarnaast staan ze altijd op stand-by voor eventueel orgaantransport wanneer burgerfirma’s niet in staat zouden zijn dit op een bepaald moment uit te voeren.

 

Airshows

 

Staan ze ook op Airshows stand-by? “Zeker en vast, ook daar moeten we op 10, maximum 15 minuten in de lucht zijn bij een scramble, zegt een ervaren piloot. Dit maakt het soms onmogelijk om deel te nemen aan een luchtactiviteit, omdat we niet snel genoeg bij onze geparkeerde helikopter kunnen geraken”

 

Samenwerking

 

Een SAR-demo bestaat uit verschillende stukken waarbij telkens een andere methode of actie wordt uitgelicht. “Het moeilijkste maneuver is de winching aangezien dit de samenwerking van de volledige crew en maximale precisie vereist, zeker boven een schip of bij woeste zee!”

 

Next stop: 9 augustus op Rescue Zeeland te Vlissingen

COMOPSAIR

COMOPSAIR