Een XR-applicatie voor brandbestrijding

Om de brandbestrijdingstraining van de Marine te verrijken hebben twee ingenieursstudenten een extendedreality-applicatie ontwikkeld. Dat deden Janne Heirman en vaandrig-ter-zee 2e klasse Shivam Selleri in het kader van hun masterthesis aan de KU Leuven.

 

De applicatie bestaat uit een virtualreality- en een mixedrealitysimulator om bemanningsleden op te leiden. Zo kunnen ze in een virtuele en veilige omgeving oefenen op levensgevaarlijke en in realiteit moeilijk te simuleren situaties. Bemanningsleden kunnen hun blustechnieken perfectioneren in XR alvorens ze echte branden onder handen nemen.

 

Met hun thesis hebben beide studenten de toegevoegde waarde van immersieve technologieën voor de Marine heel goed aangetoond. Ze hebben getoond dat XR-technologie veel potentieel heeft en haar plaats bij de Marine verdient.

 

Het eindwerk beantwoordt aan de operationele behoeften van de Marine om een virtueel trainingssysteem voor brandbestrijding te gebruiken. Daarom ontving 2VZ KBO Shivam Selleri de AMITI-prijs. Die prijs kent de Associatie voor Militaire Industriële en Technische Ingenieurs elk jaar toe aan de afgestudeerde onderluitenant industrieel ingenieur met het beste eindwerk.

 

Bekijk ook de video op Twitter.

Karine Piret

Karine Piret