Intensieve training voor toekomstige MQ-9B SkyGuardian crews

Op de vliegbasis van Florennes zijn ze druk bezig met de voorbereidingen voor de komst van de MQ-9B SkyGuardian. Dit ultramoderne op afstand bestuurde vliegtuig zal een belangrijke aanwinst zijn voor verkenning, bewaking en het verzamelen van inlichtingen. De eerste bemanningen zijn met succes begonnen met hun training in de Verenigde Staten. Een gelegenheid om de wedergeboorte van het 2de Squadron te bespreken.

 

Op 17 juni, na enkele maanden theoretische training bij General Atomics in North Dakota (Verenigde Staten), voltooiden de eerste zes bemanningen van de toekomstige MQ-9B SkyGuardian met succes de eerste fase van hun training.

 

Voordat ze volledig gekwalificeerd zijn (Basic Mission Capable), zullen deze zes Remote Pilots (RP), zes Sensor Operators (SO) en zes Mission Intelligence Coordinators (MIC) hun training voortzetten in Californië (Verenigde Staten) en in Waddington (Verenigd Koninkrijk).

 

Controlestation op de grond

 

De SkyGuardian is het eerste op afstand bestuurde vluchtsysteem dat is ontworpen, gebouwd en gecertificeerd volgens strenge normen die gelijkwaardig zijn aan die van vliegtuigen met een piloot aan boord, waardoor het in het civiele luchtruim kan vliegen.

 

De eerste fase van de training richtte zich op de bediening (normale en noodprocedures) van het Ground Control Station (GCS) van waaruit het vliegtuig wordt gevlogen en van het Mission Intelligence Station (MIS), dat voornamelijk wordt gebruikt voor het verwerken en benutten van gegevens die door de MQ-9B worden verzameld. De bemanningsleden verwierven zo de nodige kennis om anderhalve maand lang simulatievluchten uit te voeren en de verschillende trainingsmodules af te werken.

 

Vliegen met Belgische vliegtuigen

 

De tweede fase van de opleiding, die zal plaatsvinden op de vliegbasis El Mirage in Californië, zal zich richten op het werk van de bemanning, met name tijdens de specifieke modules Intelligence, Surveillance, Reconnaissance (ISR) en Synthetic Aperture Radar (SAR). Deze fase zal ook ‘live’ vluchten mogelijk maken met onze eigen MQ-9B vliegtuigen, die

momenteel op deze basis gestationeerd zijn. De derde fase, in Waddington (Verenigd Koninkrijk), zal zich richten op de tactische aspecten van Intelligence, Surveillance en Reconnaissance (ISR).

 

Nieuwe start voor het 2de Squadron

 

Het was in maart dat het 2de Comet Squadron van de 2de Wing, dat verantwoordelijk zal zijn voor het beheer van de MQ-9B SkyGuardian-capaciteit, zijn intrek nam in een gloednieuwe faciliteit van de vliegbasis van Florennes.

 

Voorbestemd om een belangrijke speler te worden in ISR-operaties binnen de NAVO, herrijst het smaldeel echt uit zijn as. In de jaren 90 opereerde het met F-16 jachtvliegtuigen voor lucht-grond en onderscheppingsvluchten. Maar in 2001 werden de jachtvliegtuigen verspreid over de andere squadrons. De opkomst van deze ‘op afstand bestuurde’ capaciteit biedt dus een nieuwe start, ook al worden enkele oudere tradities voortgezet.

JACQ – 2SQN PR

Royal Air Force