Lang verwachte voetgangersbrug in Leopoldsburg officieel geopend
Het lint is op 7 oktober gevallen wat de fiets- en voetgangersbrug voor de militaire kazerne in Leopoldsburg aangaat. DG MR huldigde de brug officieel in, samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, de Gemeente Leopoldsburg, de kazerne en Van Eycken Metal Construction. Voortaan kan het personeel er zich vanuit het Mess complex veilig van en naar het complex Noord verplaatsen via de nieuwe brug. De uitvoering van het project werd toevertrouwd aan Van Eycken Metal Construction en is goed voor een bedrag van ongeveer 600.000 EUR.
Het centrale Mess complex werd in 2010 in gebruik genomen. Sindsdien moesten personeelsleden van Defensie en leerlingen van het Centrum voor Basisopleiding (CBOS) zich meerdere keren te voet verplaatsen tussen het Mess en het Noord complex. Echter, de Hechtelsesteenweg (N73) splitst het Kamp van Beverlo in een Complex Noord en Zuid. Dit wil zeggen dat men bij iedere oversteek telkens militair personeel moest inzetten om deze verplaatsingen op een georganiseerde en veilige manier uit te voeren. De N73 is een zeer drukke weg en iedere oversteek was niet zonder gevaar. “We hebben gelukkig nog geen dodelijk ongeval gehad ”, benadrukt luitenant-generaal Goetynck, directeur-generaal van de Algemene directie Material Resources. “Er moest een structurele oplossing komen.” Uiteindelijk werd het een voetgangersbrug die beide sites met elkaar verbindt en die volledig onafhankelijk is van het doorgaand verkeer op de N73.
Haalbaar?
Alvorens de brug gerealiseerd kon worden, vonden er gesprekken plaats tussen Defensie, de gemeente Leopoldsburg en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de haalbaarheid en slaagkansen van dit project te onderzoeken. Op 29 oktober 2020 werd er een gunstige omgevingsvergunning toegekend. Het Competentiecentrum voor Infrastructuur (CCI) deed het nodige voor de opmaak van de aanbestedingsdocumenten en de basisstudie. De uitvoering van het project werd toevertrouwd aan Van Eycken Metal Construction. Tijdens de werken werd er ook een veiligheidscoördinator aangesteld om alles veilig en gestructureerd te laten verlopen.
De plaatsing van het loopgedeelte van de brug vond plaats op vrijdagavond 26 augustus 2022. Hiervoor werd een telescopische kraan van 500 ton ingezet. Om dit veilig te laten verlopen werd de Hechtelsesteenweg afgesloten in beide richtingen en heeft Fero Signalisatie het plaatselijk verkeer omgeleid. Op nog geen 1,5 uur was het precisiewerk uitgevoerd.
De centrale positie van de brug houdt rekening met het mobiliteitsplan binnen beide sites om een veilige en vlotte circulatie te garanderen. Het geheel is 34 meter lang en heeft een gewicht van 44 ton. De metalen constructie verwijst naar de militaire Baileybruggen die tijdens en na WOII als noodbruggen werden gebruikt.
“We hebben gelukkig nog geen dodelijk ongeval gehad ”, benadrukt luitenant-generaal Goetynck, directeur-generaal van de Algemene directie Material Resources. Deze nieuwe voetgangersbrug is een uithangbord naar burgers toe. Het toont aan dat de veiligheid van het personeel van Defensie zeer belangrijk is.