Nieuwe naderingsprocedures voor onze vliegtuigen

Sinds 7 september kunnen piloten op de vliegbasis van Bevekom een nieuwe naderingsprocedure gebruiken gebaseerd op een verbeterd GPS-signaal. Dit EGNOS-navigatiesysteem zal in 2024 ook in Kleine-Brogel en in Florennes worden geïmplementeerd. De voordelen: meer veiligheid, meer precisie, maar ook meer trainingscapaciteiten voor de piloten.

 

Na een jaar hard werken zijn we er: geleidelijk worden nieuwe, veiligere en preciezere procedures ingevoerd voor onze vliegtuigen. Het EGNOS-systeem (European Geostationary Navigation Overlay Service) is gebaseerd op een combinatie van grondstations, satellieten en controlecentra en zendt een radiosignaal uit dat aanvullende informatie toevoegt aan het GPS-signaal.

 

Van 15 naar 3 meter

 

Hierdoor wordt de nauwkeurigheid van het GPS-signaal verbeterd van 15 tot 3 meter, zowel horizontaal als verticaal. Een bijzonder nuttige meerwaarde voor de luchtvaart – het systeem stelt piloten in staat de start- en landingsbanen in betere omstandigheden te naderen – maar ook voor de zeevaart en het spoorvervoer, alsook voor de landmeters en dronegebruikers.

 

Hoewel Defensie niet de eerste militaire gebruiker van het systeem was, is het nu wel een van de Europese pioniers in het gebruik van deze nieuwe naderingsprocedures. Dankzij de ondertekening van een werkovereenkomst met satellietdienstverlener ESSP in juli kon het systeem op 7 september worden geïntroduceerd op de basis van Bevekom. De vliegbases van Kleine-Brogel en Florennes volgen in 2024.

 

Onder de wolken

 

Het gebruik van EGNOS- en GPS-signalen brengt vliegtuigen in een ideale positie net wanneer ze op het punt staan te landen – meestal onder de wolkenlaag – waardoor visueel contact met de landingsbaan veel gemakkelijker wordt. Deze navigatieprocedure, bekend als LPV (Localiser Performance with Vertical guidance), verbetert de veiligheid van de luchtvaart in slechte weersomstandigheden en verhoogt de nauwkeurigheid van de nadering. Defensie gebruikt de LPV-200 minima, wat betekent dat het vliegtuig met behulp van het systeem kan dalen tot een hoogte van 200 voet, oftewel 60 meter.

 

Vervanging

 

In feite worden deze prestaties al bereikt met de huidige PAR (Precision Approach Radar) en ILS (Instrument Landing System) systemen. Deze systemen vergen echter niet alleen grondinstallaties, met alle onderhoud en kosten van dien, maar Defensie streeft er ook naar om het gebruik van PAR-systemen terug te dringen vanwege de hoge leeftijd. Het ILS-systeem zal evenwel in gebruik blijven omdat niet alle vliegtuigen gecertificeerd zijn om EGNOS te gebruiken – dit is met name het geval voor de F-16.

 

De implementatie van de LPV-procedure is daarentegen een essentieel instrument voor strategische transportvliegtuigen en voor toekomstige helikopters en trainingsvliegtuigen. Deze geavanceerde procedures zullen hun trainingsmogelijkheden aanzienlijk vergroten, waardoor het algehele missiesucces en de veiligheid worden verbeterd. Nog een belangrijk voordeel: de snellere activering van NAVO-reserveluchthavens in alle weersomstandigheden.

Bilitis Nijs & CyP