Nieuwe samenwerking met civiele luchtvaartsector brengt militairen naar operatiezones

De militaire luchttransportvloot ondergaat momenteel een volledige gedaanteverwisseling. Nieuwe A400M-vliegtuigen vervangen stelselmatig de C-130H-vloot. Defensie heeft een contract met ABELAG Aviation voor de huur van twee Falcon 7X ‘Long Range Jet’ toestellen. Met het recente vertrek van de Embraer ERJ 135/145 en de Airbus A321 is er sinds begin 2021 ook een nieuw soort bedrijvigheid op de militaire luchthaven van Melsbroek.

 

Defensie kan vanaf 1 januari 2021 gebruik maken van een brede waaier aan opties voor de uitvoering van zijn militaire passagiers- en cargovluchten. Zo zijn er eerst en vooral de eigen organieke toestellen C-130H, A400M en de Falcon 7X, gevlogen door piloten van Defensie. Via gespecialiseerde militaire instanties kunnen we dan weer een beroep doen op transportvliegtuigen van andere militaire partners op basis van pooling and sharing van de beschikbare luchtmiddelen.

 

De grote nieuwkomer hierin is de A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Met de MRTT erbij heeft Defensie een multimodaal transportvliegtuig ter beschikking dat inzetbaar is voor passagiers- en cargovluchten van grotere capaciteit. Bijkomend beschikt Defensie ten slotte over mogelijkheden om ad hoc chartervluchten te plannen met burgerlijke luchtvaartmaatschappijen. Die chartervluchten zullen nodig zijn om de nodige luchtsteun te blijven garanderen tijdens de transitieperiode van de transportvloot.

 

In dit kader voerde TUI Fly onlangs de eerste militaire chartervluchten uit vanop Melsbroek. Beide vluchten kaderen in de aflossing van militairen die deelnemen aan internationale operaties voor vrede en veiligheid. Het gebruik van civiele luchtvaartmaatschappijen als charters voor het luchttransport in steun van militaire operaties wordt wereldwijd al door verschillende strijdkrachten toegepast.

Jo Vanden Broeck

Jo Vanden Broeck