Uitgebreide testfase voor nieuw Belgisch commando- en liaisonvoertuig

In 2023 zal België de eerste nieuwe Falcon commando- en liaisonvoertuigen (CLV) ontvangen. Gedurende drie weken kregen enkele Belgische militairen de kans om twee prototypes van dit nieuwe voertuig aan allerlei tests te onderwerpen. Hierbij werd onder andere het operationeel gebruik nagegaan en werden de specificaties van het bestek gecontroleerd.

 

Op de chauffeurspiste in Marche-en-Famenne banen twee coyote-gevaartes zich een weg over het hobbelig parcours doorheen de bossen. De modder spat in het rond. Tijdens een van de driving tests op een geaccidenteerd parcours wordt het voertuig tot het uiterste gedreven om zijn capaciteiten te tonen. Ook water schuwt het voertuig niet, dat bewijst zijn vlotte passage door de diepe plassen.

 

Het Amerikaanse bedrijf Oshkosh stelde twee prototypes van het nieuwe commando- en liaisonvoertuig ter beschikking om deze in België te onderwerpen aan de laatste validatietesten. Tijdens deze testen gaat Defensie na of het voertuig voldoet aan de vereisten van het bestek. Zeer belangrijk, want in totaal zal Defensie 322 CLV’s ontvangen. De eerste oplevering is voorzien voor september 2023, de laatste leveringen staan gepland voor midden 2024.

 

Uitgebreide kennismaking

 

De Operational User Tests gebeurden in de kazernes van Peutie, Marche-en-Famenne en Leopoldsburg. Uitgebreide testritten stelden onder andere de radio’s en de tactische mogelijkheden van de voertuigen danig op de proef. De betrokken eenheden voerden deze tests uit in samenwerking met een technisch team van de firma Oshkosh. De voertuigen worden op die manier getest op ergonomie, veiligheid en operationaliteit. De gebruikers krijgen zo de kans om lang voor de levering kennis te maken met het voertuig en alvast na te denken over wat de invoering van deze nieuwe voertuigen op hun niveau zal veranderen.

 

Indrukwekkende kenmerken

 

Deze testfase laat de chauffeurs wennen aan het nieuwe voertuig en laat hen kennismaken met de vele indrukwekkende kenmerken van het CLV. Naast een krachtige motor (340 pk) en een automatische versnellingsbak, beschikt het voertuig over een verstelbare bodemvrijheid om zo makkelijker over obstakels te rijden.

 

Het CLV heeft een laadcapaciteit van meer dan twee ton, mede dankzij de grote vaste koffer achteraan en extra stockage faciliteiten in de cabine dankzij pouches onder de zetels en een blastbox tussen achterste zetels. Daarnaast zijn er integratiekits voor verschillende radio’s en C4IS-middelen, is er een Emergency lighting systeem en een event data logger (een soort black box) en zal op een aantal voertuigen het nieuwe wapensysteem deFNder Light van FNH geïnstalleerd worden.

 

Vervanger van de Lynx

 

Ten opzichte van het huidige voertuig, de Lynx (IVECO LMV), zal dit voertuig een aanzienlijk betere bescherming bieden, zowel op ballistisch vlak, anti-mijn en IED-side blast (Improvised Explosive Device). Het CLV heeft ook een betere tactische mobiliteit en een beter laadvermogen.

Daarnaast hebben de voertuigen ook heel wat gemeenschappelijk met de assets van een andere partner, de Verenigde Staten, die het Joint Light Tactical Vehicle (JLTV)-platform gebruiken dat quasi gelijkaardig is aan het Belgische CLV. Het chassis van het Belgische CLV en het US JLTV is nagenoeg identiek.

Er is dus heel wat interoperationaliteit mogelijk, wat het toekomstig groeipotentieel enorm versterkt. De Falcon zal voldoen aan alle Belgische noden en zal bovendien gebruikt worden in het kader van de CaMo-samenwerking tussen België en Frankrijk.

Bilitis Nijs

Adrien Muylaert

Clint Soete